SPRK uzdevusi elektronisko sakaru komersantiem novērst nepilnības piedāvātajos līgumu kopsavilkumos

Drukāt
Elektroniskie sakari

Elektronisko sakaru komersantiem kopš 2020. gada decembra ir pienākums galalietotājiem nodrošināt elektronisko sakaru pakalpojumu līguma kopsavilkumus, kas kodolīgi un viegli uztveramā veidā informē par galvenajiem līguma nosacījumiem. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK), veicot uzraudzības pasākumus 2024. gadā, novērojusi atšķirīgas nepilnības elektronisko sakaru komersantu kopsavilkumos. Veicot pārbaudes piecu lielāko elektronisko sakaru komersantu klientu apkalpošanas vietās, SPRK secinājusi, ka šo kopsavilkumu piemērošana tikai daļēji atbilst regulā paredzētajam mehānismam. Vienā gadījumā par noteikumu neievērošanu ierosināta administratīvā lieta un piemērots naudas sods.

“Aicinām iedzīvotājus vai komersantu pārstāvjus, pirms noslēgt līgumu par mobilo sakaru, interneta vai televīzijas pakalpojumiem, rūpīgi iepazīties ar komersanta sagatavoto līguma kopsavilkumu vēl pirms līguma noslēgšanas. Tas var palīdzēt pieņemt lēmumu par piemērotākā pakalpojuma izvēli un salīdzināt dažādu komersantu piedāvājumus. Līguma kopsavilkumu jānodrošina arī gadījumos, kad galalietotājam tiek piedāvāts individualizēts pakalpojums. SPRK pārbaudes liecina, ka klientu apkalpošanas centros bieži vien līguma kopsavilkuma informācija tiek izklāstīta mutiski, taču iedzīvotājiem ir tiesības to saņemt un komersantam pienākums izsniegt rakstveidā vai elektroniski. SPRK turpinās komersantu uzraudzību, tostarp veiks pārbaudes klientu apkalpošanas vietās,” norāda SPRK padomes priekšsēdētāja Alda Ozola.

2024. gadā SPRK elektronisko sakaru komersantu uzraudzībā kā prioritāti izvirzīja līguma kopsavilkumu pārbaužu veikšanu komersantu klientu apkalpošanas centros. Pārbaudēm tika izvēlēti komersanti, kuri nodrošina vismaz 15% no kopējā pieslēgumu skaita jebkurā no pakalpojumu kategorijām – SIA “Tet”, “Latvijas Mobilais Telefons” SIA”, SIA “Tele2”, SIA “BITE Latvija” un SIA “Balticom”. Pārbaužu vietas tika brīvi izvēlētas, ņemot vērā iedzīvotāju skaitu šajā teritorijā jeb potenciālo lietotāju skaitu, kuru tiesības var būt ietekmētas.

Veicot pārbaudes piecu lielāko komersantu klientu apkalpošanas vietās, tika novērots, ka, patērētājiem interesējoties par pakalpojuma saņemšanas iespējām klientu apkalpošanas centros, šī informācija tiek izklāstīta mutiski vai sniegta reklāmas bukletā, savukārt kopsavilkumu komersanti izsniedz vai uzrāda, patērētājam to palūdzot. Vienlaikus atsevišķu komersantu klientu apkalpošanas speciālisti nebija informēti par kopsavilkumu pieejamības prasībām un pārbaudes laikā tos nespēja uzrādīt. Novērots arī, ka atsevišķiem komersantiem šis kopsavilkums netiek pievienots līgumam kā tā neatņemama sastāvdaļa. Līdz ar to tika secināts, ka līguma kopsavilkuma piemērošana tikai daļēji atbilst regulā paredzētajam tā piemērošanas mehānismam. Tajā pašā laikā SPRK novērojusi, ka, izvēloties pakalpojumus digitālajā vidē, līguma kopsavilkums lielākoties tiek nodrošināts atbilstoši.

2025.gadā SPRK turpinās līguma kopsavilkumu uzraudzību, tostarp plānots lūgt komersantiem novērst konstatētās neatbilstības. Tāpat SPRK plāno veikt uzraudzību komersantiem, kuriem nav konstatēta līguma kopsavilkuma pieejamība par konkrētiem pakalpojumiem, veikt pārbaudes klientu apkalpošanas vietās arī komersantiem ar mazāku galalietotāju skaitu, uzraudzīt, ka patērētājiem tiek nodrošināta iespēja saņemt individualizētu līguma kopsavilkumu pirms līguma noslēgšanas, kā arī pārliecināties, ka šāds individualizēts kopsavilkums kļūst par neatņemamu līguma sastāvdaļu un tiek izmantots kā pamata instruments, komersantiem sniedzot informāciju patērētājiem par vēlamo pakalpojumu.

SPRK uzrauga, vai elektronisko sakaru komersanti lietotājiem nodrošina līguma kopsavilkumu, pamatojoties uz Eiropas Elektronisko sakaru kodeksā noteikto, ka līguma kopsavilkums pēc līguma noslēgšanas kļūst par tā neatņemamu sastāvdaļu un tas satur noteiktu informāciju - pakalpojuma vai tarifu plāna nosaukumu, informāciju par pakalpojumu, pakalpojuma piedāvājumā iekļauto galiekārtu vai iekārtu, cenu, atlaidēm un līguma termiņu, pagarināšanu, izbeigšanu.

Līguma kopsavilkumu lietotājs var pieprasīt visos gadījumos, to skaitā situācijās, kad komersants piedāvā individuālus līguma nosacījumus, kas atšķiras no publiski pieejamajiem piedāvājumiem, kā arī pirms distances līguma noslēgšanas.

Līguma kopsavilkumu komersants piemēro balss sakaru, īsziņu, interneta piekļuves un televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumiem vai pakalpojumu komplektiem ar vai bez pakalpojumam piesaistītu galiekārtu vai iekārtu. Līguma kopsavilkumam jābūt pieejamam galalietotājam bez maksas pie katra pakalpojuma piedāvājuma komersanta tīmekļvietnē viegli lejupielādējama dokumenta formātā un komersanta klientu apkalpošanas vietās, tajā skaitā komersanta pārstāvju tirdzniecības vietās un trešo personu tirdzniecības vietās. Vienlaikus komersantam ir pienākums bez maksas uz pastāvīga informācijas nesēja izsniegt galalietotājam līguma kopsavilkumu pirms līguma (tostarp distances līguma) noslēgšanas.

Pienākums nodrošināt līguma kopsavilkumu elektronisko sakaru komersantiem ir kopš 2020. gada 21. decembra saskaņā ar Eiropas Komisijas regulu Nr.2019/2243, kas nosaka, kas ir līguma kopsavilkums un kas tajā iekļaujams. Līguma kopsavilkuma mērķis ir nodrošināt galalietotājiem salīdzināmu vienota formāta informāciju par līguma galvenajiem nosacījumiem, izvēloties elektronisko sakaru pakalpojumu vai pakalpojumu komplektu un pakalpojuma sniedzēju pirms līguma noslēgšanas.