Elektronisko sakaru regulēšanas pamatmērķis ir maksimizēt lietotāju un patērētāju labumu izvēles, cenas un pakalpojumu kvalitātes ziņā, veicinot efektīvu un ilgtspējīgu konkurenci un racionālu resursu izmantošanu pakalpojumu sniegšanai. Pakalpojumu lietotāju labums tiek maksimizēts, ja elektronisko sakaru komersanti savstarpēji brīvi un efektīvi konkurē ar godīgām metodēm (pakalpojumiem, to kvalitāti, īpašībām, cenām) par katru lietotāju.
Lai noskaidrotu vai brīvai konkurencei starp komersantiem nav šķēršļu vai ierobežojumu, Regulators analizē konkurences apstākļus elektronisko sakaru pakalpojumu tirgos. Tirgus uzskatāms par tirgu ar brīvu konkurenci tad, ja tajā nav neviena komersanta, kuram būtu tāda ietekme, ka tas varētu rīkoties neņemot vērā ne tā konkurentus, ne pakalpojumu lietotājus (komersants ar būtisku ietekmi tirgū). Analizējot elektronisko sakaru tirgus, Regulators balstās uz tirgus analīzes koncepciju, kurā norādīti ieteikumi kā veikt tirgus definīciju, analīzi un saistību piemērošanu.
Ja Regulators, veicot tirgus analīzi, konstatē, ka tirgū ir komersants ar būtisku ietekmi, kas var negodprātīgi izmantot savu tirgus varu, tad Regulators piemēro šim komersantam saistības, kas ierobežo tā iespējas negodprātīgi izmantot savu tirgus varu. Lai piemērotu saistības Regulatoram nav nepieciešams konstatēt un pierādīt negodprātīgas tirgus varas izmantošanas gadījumu, Regulatoram nepieciešams konstatēt komersantam iespēju šādu tirgus varu negodprātīgi izmantot – Regulators piemēro saistības apsteidzoši (ex-ante), pirms komersants ir izmantojis savu tirgus varu.
Pirms saistību piemērošanas komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, Regulators konsultējas ar tirgus dalībniekiem, Konkurences padomi, Eiropas Komisiju, BEREC kā arī citu valstu Regulatoriem par veikto tirgus definīciju, analīzi un saistību piemērošanu. Pēc tirgus analīzes veikšanas, Regulators publicē konsultāciju dokumentu savā tīmekļa vietnē un aicina visus tirgus dalībniekus sniegt komentārus par konsultāciju dokumentu.
Lai arī Regulators galvenokārt rūpējas par konkurences apstākļu uzlabošanu mazumtirdzniecības tirgos, saistības komersantam ar būtisku ietekmi tirgū Regulators tomēr visbiežāk piemēro vairumtirdzniecībā, lai izvairītos no iespējamas negatīvas piemēroto saistību blakus ietekmes mazumtirdzniecības tirgos. Eiropas Komisija iesaka un Regulators atbalsta šādu tirgu analīzi un regulēšanu:
Mazumtirdzniecībā – piekļuve balss telefonijai fiksētajā tīklā;
Vairumtirdzniecībā – Savienojuma uzsākšana fiksētajā tīklā;
Savienojuma pabeigšana fiksētajā tīklā;
Atsaistīta piekļuve fiziskai infrastruktūrai fiksētajā tīklā;
Platjoslas piekļuve vairumtirdzniecībā;
Nomāto līniju gala posmi;
Savienojuma pabeigšana mobilajā tīklā.
Elektronisko sakaru nozarē definētie tirgi atbilstoši EK 2003.gada 11.februāra Rekomendācijai un Konsultāciju dokumentam par prioritāri analizējamiem elektronisko sakaru pakalpojumiem.