Regulatora apstiprināto nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu maksā atkritumu apsaimniekotājs vai atkritumu radītājs, nešķirotus sadzīves atkritumus nododot tālākai apstrādei sadzīves atkritumu poligonu apsaimniekotājiem, kas nodrošina atkritumu apsaimniekošanas reģionālā centra funkcijas.
Tarifu (EUR/t) nosaka vienai sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotājam nodotai nešķirotu sadzīves atkritumu tonnai un tajā iekļauj šādas izmaksas:
atkritumu poligona ierīkošanas, slēgšanas un rekultivācijas izmaksas; atkritumu apsaimniekošanas reģionālā centra un uz tā infrastruktūru attiecināmo pārkraušanas-šķirošanas staciju apsaimniekošanas izmaksas par darbībām, kas nodrošina pieņemto nešķiroto sadzīves atkritumu sagatavošanu apglabāšanai; bioloģiski noārdāmo atkritumu, otrreizējās pārstrādes materiālu sagatavošanu tālākai pārstrādei un reģenerācijai, kā arī transportēšanu līdz pārstrādes vietai; tālākai pārstrādei nederīgo atkritumu apglabāšanu atkritumu krātuvē;
DRN izmaksas par to atkritumu daudzumu, kas pēc ievesto atkritumu šķirošanas un sagatavošanas apglabāšanai nebūs tālāk pārstrādājami, izmantojami vai realizējami, tāpēc tiks apglabāti atkritumu poligona krātuvē saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likumā noteiktajām DRN likmēm par sadzīves atkritumu apglabāšanu;
izmaksas DRN uzkrājumam, ko veido par bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktoros) ievietotu bioloģiski noārdāmo atkritumu nākotnē apglabājamo daļu, kas radīsies pēc bioreaktora atvēršanas un izņemtās masas pāršķirošanas saskaņā ar piesārņojošo darbību atļaujās noteiktajiem termiņiem.
Ja poligona apsaimniekotājs apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabāšanai jau sagatavotus atkritumus, tad Regulators šādam komersantam apstiprina atsevišķu sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu, kas iekļauj izmaksas tikai par šo atkritumu apglabāšanu un DRN samaksu 100% apmērā par visu pieņemto atkritumu daudzumu.
Korektai informācijas attēlošanai lūdzam izmantot jaunākās pārlūku versijas pārlūkiem Chrome, Safari, Firefox vai Edge
Spēkā esošais sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma atkritumu poligonos tarifs ir spēkā līdz brīdim, kamēr tiek apstiprināts nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifs.
Sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifs, kas aprēķināts saskaņā ar Metodiku, kas bija spēkā līdz 2024.gada 28.jūnijam, ir spēkā līdz brīdim, kad tiek apstiprināts nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifs, kas aprēķināts saskaņā ar Metodiku, kas spēkā no 2024.gada 29.jūnija.
Informācija par sadzīves atkritumu poligonos spēkā esošajiem tarifiem attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā apkopota sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifu kartē.
Korektai informācijas attēlošanai lūdzam izmantot jaunākās pārlūku versijas pārlūkiem Chrome, Safari, Firefox vai Edge
Vēsturisko informāciju par Regulatora apstiprinātajiem sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifiem 2011 - 2020 skatīt šeit
Detalizētāka informācija par sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifa struktūru ir aplūkojama infografikā šeit.
Sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifi katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā ir atšķirīgi. Tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, tādiem kā: atkritumu daudzums, kas tiek nogādāts uz sadzīves atkritumu poligonu apglabāšanai; atkritumu apsaimniekošanai izmantotajām tehnoloģijām, iekārtām un tehnikas; vai atkritumi pirms apglabāšanas tiek sagatavoti apglabāšanai; kādas šķirošanas līnijas tiek izmantotas atkritumu mehāniskajai apstrādei; kāda ir atšķirotā materiāla kvalitāte un turpmākās pārstrādes iespējas; vai atkritumu poligona infrastruktūrā ir iekļautas sadzīves atkritumu pārkraušanas stacijas; tas vai atkritumu poligona operators gūst papildus ienākumus no sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma - izmantojot savākto atkritumu biogāzi, no kuras ražo elektroenerģiju un siltuma enerģiju, vai arī atšķirotajiem otrreizējās pārstrādes un reģenerācijas materiāliem, kurus realizējot var gūt guvumu, kas samazina sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma izmaksas.
Viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka tarifa lielumu, ir atkritumu apstrādes tehnoloģiskie risinājumi, kādus reģiona pašvaldības kopā ar poligona apsaimniekotāju izvēlējušās, lai nodrošinātu savā atkritumu apsaimniekošanas reģionā sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma sniegšanu.
Par tehnoloģiskajiem procesiem un to atšķirībām tarifos skatīt infografikā:
Maksa par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi saskaņā ar Regulatora noteiktu tarifu (iekļauj dabas resursu nodokli par faktiski apglabāto sadzīves atkritumu daudzumu) ir tikai viena daļa no kopējās nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas, kas jāmaksā atkritumu radītājam vai valdītājam. Sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifus, atbilstoši ekonomiski pamatotām izmaksām, apstiprina Regulators.
Otra atkritumu apsaimniekošanas maksas daļa ir pašvaldības lēmumā apstiprinātā maksa par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un citām normatīvajos aktos noteiktajām darbībām, ko veic pirms atkritumu reģenerācijas un kas samazina apglabājamo atkritumu apjomu, par uzglabāšanu, dalītās atkritumu savākšanas, pārkraušanas un šķirošanas infrastruktūras objektu uzturēšanu atbilstoši līgumam, kuru noslēgusi pašvaldība un atkritumu apsaimniekotājs.
Jaunais nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifs atbilst šobrīd piemērotajam sadzīves atkritumu apglabāšanas atkritumu poligonos pakalpojuma tarifam. Tarifs katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionālajā centrā ir atšķirīgs. Tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, tādiem kā: atkritumu daudzums, kas tiek nogādāts uz atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru; atkritumu apsaimniekošanai izmantotajām tehnoloģijām, iekārtām un tehnikas; kāda šķirošanas līnija tiek izmantotas nešķirotu sadzīves atkritumu mehāniskajai priekšapstrādei; kāda ir atšķirotā materiāla kvalitāte un turpmākās pārstrādes vai realizācijas iespējas; vai atkritumu apsaimniekošanas reģionālā centrā infrastruktūrā ir iekļautas sadzīves atkritumu pārkraušanas stacijas; tas vai operators gūst papildus ienākumus no regulētā pakalpojuma - izmantojot savākto poligona gāzi, no kuras ražo elektroenerģiju un siltuma enerģiju, vai arī no atšķirotajiem otrreizējās pārstrādes un reģenerācijas materiāliem, kurus realizējot var gūt ieņēmumus, kas samazina regulētā pakalpojuma izmaksas.
Valsts un reģionālā atkritumu apsaimniekošanas sistēma tiek veidota tā, lai sasniegtu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas mērķus, kur viens no tiem - līdz 2035. gadam valsts ir apņēmusies nodrošināt, ka atkritumu poligonos apglabā tikai 10% no valstī radītā sadzīves atkritumu daudzuma.
Maksa par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi saskaņā ar Regulatora noteiktu tarifu (iekļauj dabas resursu nodokli par faktiski apglabāto sadzīves atkritumu daudzumu) ir tikai viena daļa no kopējās nešķirotu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksas, kas jāmaksā atkritumu radītājam vai valdītājam. Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu, atbilstoši ekonomiski pamatotām izmaksām, apstiprina Regulators.
Otra atkritumu apsaimniekošanas maksas daļa ir pašvaldības lēmumā apstiprinātā maksa par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un citām normatīvajos aktos noteiktajām darbībām, ko veic pirms atkritumu reģenerācijas un kas samazina apglabājamo atkritumu apjomu, par uzglabāšanu, dalītās atkritumu savākšanas, pārkraušanas un šķirošanas infrastruktūras objektu uzturēšanu atbilstoši līgumam, kuru noslēgusi pašvaldība un atkritumu apsaimniekotājs.
Tarifi par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi un sadzīves atkritumu apglabāšanu tiek noteikti saskaņā ar Regulatora padomes lēmumu Nr. 1/4 “Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa un sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa aprēķināšanas metodika.”
Tarifi tiek noteikti tādā apmērā, lai pakalpojuma saņēmēju veiktie maksājumi segtu sabiedriskā pakalpojuma izmaksas un nodrošinātu sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas rentabilitāti.
Tarifa projektā iekļauj tikai tās izmaksas, kas attiecas uz konkrētā pakalpojuma sniegšanu un ir ekonomiski pamatotas. Iesniedzot tarifa projektu, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam jāiesniedz tarifa projektu veidojošo izmaksu pamatojums un to apliecinoša dokumentācija.
Tarifu projektu var iesniegt sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji pēc savas iniciatīvas vai Regulatora pieprasījuma. Iesniedzot tarifu projektu, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam ir pienākums informēt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu lietotājus par tarifa izmaiņām. Likumā par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem ir noteikta kārtība, kādā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs sniedz informāciju par aprēķināto tarifu projektu:
10 dienu laikā pēc projekta iesniegšanas Regulatorā informāciju publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un savā tīmekļvietnē, ja tāda ir, kā arī iesniedz to Regulatoram publicēšanai Regulatora tīmekļvietnē;
sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs informāciju par aprēķināto tarifu projektu nosūta attiecīgajai pašvaldībai iedzīvotāju informēšanai un ievietošanai tās tīmekļvietnē.
Regulatora padomes lēmums Nr.1/40 "Noteikumi par iepazīšanos ar tarifa projektu" nosaka kārtību, kādā sabiedrisko pakalpojumu lietotāji var iepazīties ar sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iesniegtajiem tarifu projektiem, iesniegt savus priekšlikumus un ieteikumus Regulatoram un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam.
Regulators, pēc nepieciešamības, rīko uzklausīšanas sanāksmes par sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja iesniegtajiem tarifu projektiem, tādējādi nodrošinot papildu iespēju lietotājiem uzdot jautājumus, saņemt skaidrojumus un izteikt priekšlikumus par tarifu projektu.
Informācija par Regulatorā iesniegtajiem nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes pakalpojuma tarifa projektiem, kuri patlaban tiek izvērtēti pieejama šeit.