SPRK skaidro: kas ir regulatīvā smilšu kaste

Drukāt
Noderīgi

Lai pilnvērtīgi varētu testēt un pārbaudīt inovatīvus risinājumus vai būtiski uzlabotus pakalpojumus vai produktus uzņēmēju konkurētspējas veicināšanai un dažādu administratīvo procesu paātrināšanai, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) secina, ka ir būtiska speciālās eksperimentālās regulatīvās vides – tā dēvētās regulatīvās smilšu kastes – izveide.

Jūnijā SPRK aicināja regulējamo nozaru komersantus iesniegt priekšlikumus regulatīvās smilšu kastes attīstības virzieniem. Pēc saņemto komentāru izskatīšanas, SPRK ir secinājusi, ka nepieciešama plašāka šī jautājuma skaidrošana, tāpēc visi interesenti tiek aicināti sazināties ar SPRK, lai gūtu izpratni par regulatīvās smilšu kastes būtību:

Diāna Popena, 66222342, [email protected] (elektronisko sakaru un pasta nozares)

Sigita Tukiša, 67873859, [email protected]  (enerģētikas nozares)

SPRK sagatavoto informatīvo materiālu var aplūkot šeit.

 

Kas ir regulatīvā smilšu kaste?

Konkrēts ietvars, kas paredz strukturētu vidi eksperimentēšanai, nepieciešamības gadījumā nosakot arī iespēju inovatīvo produktu un pakalpojumu testēšanai - šobrīd, īpaši digitalizācijas kontekstā – uz ierobežotu laiku un ierobežotā nozares daļā vai teritorijā nodrošinot regulatīvo uzraudzību un atbilstošus aizsardzības pasākumus. Savukārt nesen pieņemtais Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums regulatīvo smilšu kasti jeb speciālo regulatīvo vidi definē kā konkrētu tiesisko ietvaru konkrētā ierobežotā teritorijā, kur darbojas no spēkā esošiem normatīvajiem aktiem atšķirīgi nosacījumi, lai komersanti un zinātniskās institūcijas varētu testēt un pārbaudīt inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus attiecīgo risinājumu komercializācijai.

Kāds ir regulatīvās smilšu kastes mērķis?

Regulatīvās smilšu kastes mērķis ir veicināt inovāciju attīstību regulētajās nozarēs - novērtēt inovāciju iespējamo ietekmi, identificēt tiesiskā regulējuma trūkumus vai radītās barjeras, veicināt nozares attīstību ar tehnoloģiju palīdzību, noskaidrot labākos prakses piemērus. Rezultātā rodas jauns inovatīvs produkts, pakalpojums vai jauns jau esošo produktu vai pakalpojumu pielietojuma veids.

Regulatīvās smilšu kastes mērķis nav risināt ikdienišķus ar komersanta komercdarbību saistītus jautājumus.

Kas raksturo regulatīvo smilšu kasti?

 

  • Ģeniāla inovācija vai būtiski uzlabots pakalpojums vai produkts

  • Identificējams patērētāju vai sociālais labums

  • Nepieciešamība un gatavība produkta vai pakalpojuma testēšanai.

Kādi ir ieguvumi no regulatīvās smilšu kastes?

Iespēja pārbaudīt produktu un pakalpojumu kontrolētā vidē pirms tā laišanas tirgū, mazinot nepilnības un riskus; ietaupīti resursi - laiks un finanšu līdzekļi; iegūta vērtīga pieredze dažādās jomās, piemēram, patērētāju aizsardzībā un datu drošībā; saņemta atgriezeniskā saite no regulatīvās iestādes; iespēja uzlabot sadarbību gan komersantu starpā, gan ar patērētājiem, gan citām ieinteresētajām personām u.c.