Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ir izstrādājusi noteikumus, kas paredz, kā turpmāk elektronisko sakaru operatoriem rīkoties, ja tie konstatē iespējamo numerācijas krāpniecības gadījumu. SPRK vērtēs katru gadījumu individuāli, lai pārliecinātos par to atbilstību numerācijas krāpniecības pazīmēm.
“Pateicoties šiem noteikumiem paredzam, ka numerāciju krāpniecības gadījumi tiks konstatēti ātrāk un efektīvāk. Proti, noteikumos esam iekļāvuši vairākas numerācijas krāpniecības pazīmes, kas ļaus mums noteikt, vai konkrētus izsaukumus var uzskatīt par krāpnieciskiem. Vienlaikus izstrādāta arī viegli saprotama kārtība, kādā komersantam ir jārīkojas brīdī, kad krāpniecība ir notikusi, pēc iespējas mazinot negatīvās sekas uz elektronisko sakaru tirgu kopumā,” skaidro SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.
Atbilstoši noteikumiem, konstatējot krāpniecību, elektronisko sakaru komersants nekavējoties pārtrauc noslodzes maršrutēšanu. Tā pienākums būs par šiem gadījumiem informēt SPRK, iesniedzot noteiktu informāciju. Pēc saņemto noslodzes datu analīzes SPRK sniegs atbildi par noslodzes atbilstību numerācijas krāpniecības pazīmēm, kuru operators varēs izmantot, piemēram, pārskatot rēķinu lietotājam, kura numurs izmantots krāpniecības nolūkos, vai sarunās ar sadarbībās partneriem, kas šos izsaukumus maršrutēja.
Kopumā SPRK pēdējos gados saņemto iesniegumu par numerācijas krāpniecības gadījumiem skaits pakāpeniski pieaug. Piemēram, 2021.gadā saņemto komersantu iesniegumu par numerācijas krāpniecību skaits ir pieaudzis par 21%, salīdzinot ar 2020.gadu.
Noteikumos iekļautās normas ir izstrādātas, pamatojoties uz pašlaik spēkā esošā regulējuma pamata un SPRK pieredzi, veicot ikdienā numerācijas krāpniecības noslodzes datu analīzi.
Sagatavojot noteikumus, SPRK ir pārskatījusi iepriekš spēkā esošo regulējumu, ka arī pielāgojusi terminoloģiju atbilstoši Elektronisko sakaru likumam.
SPRK atgādina, ka publiskās konsultācijas laikā ikviens interesents SPRK varēja sniegt priekšlikumus un komentārus par konsultācijas dokumentu. Konsultācijas laikā tika saņemti vairāki priekšlikumi no SIA “Tele2”, SIA “BITE Latvija”, SIA “Tet” un ārvalstu komersanta “Twilio Ireland Limited”, savukārt pēc 2022.gada 6.septembra viedokļu saskaņošanas sanāksmes saņemti arī priekšlikumi no SIA “Latvijas Mobilais Telefons”. Ar noteikumiem aicinām iepazīties šeit!
Noteikumi stājās spēkā ar š.g. 1.oktobri.