SPRK apstiprina speciālās regulatīvās vides noteikumus

Drukāt
Noderīgi

Lai regulējamie komersanti pilnvērtīgāk varētu testēt un pārbaudīt inovatīvus vai būtiski uzlabotus tehnoloģiskos risinājumus, pakalpojumus vai produktus, kas ļautu uzlabot sniedzamo sabiedrisko pakalpojumu kvalitāti, kā arī paātrināt dažādus administratīvos procesus, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ir apstiprinājusi Speciālās regulatīvās vides noteikumus, kas stājas spēkā 15. aprīlī.

Tajos tiek paredzēti nosacījumi un kārtība, kādā SPRK nosaka komersantam ekonomiskas vai tiesiskas saistības vai stimulus, kas veicina sabiedriskā pakalpojuma kvalitatīvāku sniegšanu. Noteikumos paredzētais regulējums dos iespēju komersantiem kvalitatīvāk un efektīvāk veikt normatīvajos aktos noteiktos pienākumus.

“Regulējamiem komersantiem, veicot saimniecisko darbību, var veidoties situācijas, kad inovāciju rašanos un attīstību ierobežo spēkā esošais SPRK izdotais normatīvais regulējums. Līdz ar to, izveidojot speciālo regulatīvo vidi, dēvētu arī par regulatīvo smilšu kasti, komersantiem tiek radīta iespēja testēt jaunus vai būtiski uzlabotus produktus, tehnoloģijas vai pakalpojumus kontrolētos apstākļos, kas uz laiku pieļauj noteiktas atkāpes no šī normatīvā regulējuma.

Speciālā regulatīvā vide ļauj uzņēmumiem testēt jaunas tehnoloģijas un biznesa procesus reālā vidē, nepārkāpjot spēkā esošo regulējumu, kā arī paātrināt jaunu pakalpojumu un procesu ieviešanu tirgū, jo regulatoram ir iespēja novērtēt vai esošais regulējums nav šķērslis inovāciju ieviešanai un to pilnveidot, ja nepieciešams. Regulējamiem komersantiem tā ir iespēja pārbaudīt jaunus risinājumus aktīvi sadarbojoties ar SPRK un savlaicīgi plānot potenciālās testēšanas izmaksas un nodrošināties pret neatbilstības risku likumiskajām prasībām. Ieguvums ir arī galalietotājiem, jo jauni risinājumi tiek notestēti pirms to plašas ieviešanas, nodrošinot, ka tie nerada negatīvas sekas patērētājiem un sabiedrībai kopumā. Jāuzsver, ka viens priekšnoteikumiem inovācijai, lai to testētu speciālajā regulatīvajā vidē, ir identificējams labums lietotājiem, piemēram, pakalpojumu kvalitātes vai cenas ziņā.

SPRK viens no stratēģiskajiem uzdevumiem ir nodrošināt inovācijas atbalstošu un uz stimuliem balstītu regulējošo vidi, un sagaidām, ka speciālā regulatīvā vide palīdzēs regulētiem komersantiem rast jaunus risinājumus sabiedrisko pakalpojumu kvalitatīvākai sniegšanai lietotāju interesēs,” norāda SPRK padomes priekšsēdētāja Alda Ozola.

Lai uzzinātu ieinteresēto personu viedokli par noteikumu projektu, SPRK rīkoja publisko konsultāciju, kas noslēdzās šī gada 7. martā. Tās laikā  priekšlikumus un komentārus par noteikumu projektu iesniedza AS “Sadales tīkls”, Latvijas siltumuzņēmumu asociācija un VAS “Latvijas Pasts”. 3. aprīlī norisinājās viedokļu saskaņošanas sanāksme, kuras laikā netika saņemti iebildumi par SPRK sniegto viedokli par iesniegtajiem priekšlikumiem, kā arī par konsultācijai nodotā noteikumu projekta attiecīgo punktu galīgo redakciju.

Kas ir regulatīvā smilšu kaste?

Konkrēts ietvars, kas paredz strukturētu vidi eksperimentēšanai, nosakot arī iespēju inovatīvo produktu un pakalpojumu testēšanai reālā vidē  uz ierobežotu laiku un ierobežotā nozares daļā vai teritorijā nodrošinot regulatīvo uzraudzību un atbilstošus lietotāju aizsardzības pasākumus. Savukārt nesen pieņemtais Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likums regulatīvo smilšu kasti jeb speciālo regulatīvo vidi definē kā konkrētu tiesisko ietvaru konkrētā ierobežotā teritorijā, kur darbojas no spēkā esošiem normatīvajiem aktiem atšķirīgi nosacījumi, lai komersanti un zinātniskās institūcijas varētu testēt un pārbaudīt inovatīvus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus attiecīgo risinājumu komercializācijai.

Kāds ir regulatīvās smilšu kastes mērķis?

Regulatīvās smilšu kastes mērķis ir izveidot papildus mehānismu, lai veicinātu inovāciju rašanos un attīstību regulējamās nozarēs. Tās ietvaros būs iespējams testēt inovācijas,  novērtēt inovāciju iespējamo ietekmi un potenciālos riskus, identificēt tiesiskā regulējuma nepilnības vai radītās barjeras inovāciju ieviešanai, veicināt nozares attīstību ar tehnoloģiju palīdzību, noskaidrot labās prakses piemērus. Rezultātā rodas jauns inovatīvs produkts, pakalpojums vai jauns vai uzlabots jau esošo produktu vai pakalpojumu pielietojuma veids.

Regulatīvās smilšu kastes mērķis nav risināt ikdienišķus ar regulējamā komersanta komercdarbību saistītus jautājumus.

Kas var izmantot regulatīvo smilšu kasti?

Regulējamais komersants speciālajā regulatīvajā vidē var testēt produktu, tehnoloģiju vai pakalpojumu, kas atbilst sekojošiem kritērijiem:

  • tas ir jauns vai būtiski uzlabots produkts, tehnoloģija vai pakalpojums vai inovatīvas tirgū esoša produkta, tehnoloģijas vai pakalpojuma lietošanas iespējas;

  • inovācija atbilst kādai no regulējamām nozarēm;

  • inovācija ir saistīta ar konkrētās regulējamās nozares normatīvajos aktos noteikto komersanta pienākumu izpildi un to kvalitatīvāku veikšanu;

  • objektīvi pamatota nepieciešamība testēt inovāciju speciālajā regulatīvajā vidē;

  • testēšana var veicināt, atvieglot un paātrināt attiecīgās inovācijas ieviešanu tirgū;

  • ir identificējams labums sabiedrisko pakalpojumu lietotājiem.

Kādi ir ieguvumi no regulatīvās smilšu kastes?

Iespēja pārbaudīt produktu un pakalpojumu kontrolētā vidē pirms tā ieviešanas tirgū, mazinot nepilnības un riskus; ietaupīti resursi - laiks un finanšu līdzekļi; iegūta vērtīga pieredze dažādās jomās, piemēram, lietotāju aizsardzībā un datu drošībā; saņemta atgriezeniskā saite no regulatīvās iestādes; iespēja uzlabot sadarbību gan komersantu starpā, gan ar lietotājiem, gan citām ieinteresētajām personām u.c. Tāpat regulatīvā smilšu kaste palīdzēs identificēt iespējas pilnveidot regulējumu.

Ar SPRK sagatavotu informatīvo materiālu par regulatīvo smilšu kasti var iepazīties šeit.