Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) apstiprinājusi pašvaldības SIA “Ventspils labiekārtošanas kombināts” (SIA “VLK”) nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes (NSA) tarifu – 143,90 EUR/t (bez PVN) pie dabas resursu nodokļa (DRN) likmes par apglabāšanu 130 EUR/t, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Patlaban SIA “VLK” SPRK noteiktais tarifs ir 88,09 EUR/t (bez PVN) pie DRN likmes 130 EUR/t. Jaunais tarifs ar DRN pie likmes 130 EUR/t ir par 63% lielāks, salīdzinot ar spēkā esošo tarifu. Neskatoties uz to, šis plānotais tarifs ir viens no zemākajiem NSA apstrādes tarifiem Latvijā.
SIA “VLK” nodrošina regulētā pakalpojuma sniegšanu Ventspils novada Vārves pagasta Jaunpentuļos, apsaimniekojot tālākai apstrādei pieņemtos NSA, tostarp sagatavojot tos apglabāšanai, kā arī nodrošinot bioloģiski noārdāmo atkritumu anaerobo pārstrādi biogāzes ražošanas iekārtās un saražotās gāzes utilizāciju; atšķiroto tālākai pārstrādei derīgo materiālu realizāciju, kā arī no atkritumiem iegūtā kurināmā izejmateriāla (turpmāk – NAIK) ražošanu, tā nodošanu tālākai pārstrādei un reģenerācijai un tālākai pārstrādei nederīgo atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā “Pentuļi”.
Komersants tarifa projekta iesniedza saistībā ar būtiski pieaugušām izmaksām vienas tālākai apstrādei pieņemtās NSA tonnas apsaimniekošanai. Viens no pieauguma galvenajiem faktoriem saistīts ar to, ka būtiski pieaugusi proporcija starp poligonā apglabāto un apstrādei pieņemto NSA daudzumu.
Galvenais cēlonis tam ir ieilgusī NAIK reģenerācijas iekārtu izbūve. Šo reģenerācijas iekārtu darbības uzsākšana sākotnēji tika plānota 2023. gada beigās, taču pēc līguma pārtraukšanas ar sākotnēji izvēlēto būvdarbu veicēju un iekārtu uzstādītāju paredzēts, ka iekārtas tiks uzstādītas līdz 2026. gada oktobrim. Saskaņā ar atkritumu apsaimniekošanas valsts politikā un reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktajiem mērķiem – pēc iespējas vairāk atkritumus nodot tālākai pārstrādei un reģenerācijai, lai nevajadzētu tos apglabāt atkritumu krātuvē, maksājot DRN par apglabāšanu, kas ik gadu pieaug -, komersants saražotās NAIK sagataves, kas nebija atbilstošas kvalitātes, lai tās izmantotu kā ražošanas procesu nodrošināšanas izejvielu, uzglabāja uzkrājumā ar mērķi tās izmantot NAIK reģenerācijas iekārtās.
Paralēli daļu sliktas kvalitātes NAIK jeb tā saucamo NAIK sagatavi SIA “VLK” līdz pat pagājušā gada 31. decembrim par samaksu nodeva tālākai pārstrādei pakalpojuma sniedzējam SIA “Vides resursu centrs” Getliņos, kas no šā gada sadarbību vairs neturpināja.
Savukārt Valsts vides dienests pēc vairākkārtējām pārbaudēm 2024. un 2025. gadā, ir konstatējis, ka ir būtiski pārsniegti A kategorijas piesārņojošās darbības atļaujā noteiktie uzkrājumu veidošanas apjomi un noteicis, ka SIA “VLK” ir jāiesniedz uzkrājumu samazināšanas plāns, lai nesekotu tālākas sankcijas.
Komersants kā saimnieciski izdevīgāko risinājumu uzkrājumu samazināšanai ir izvēlējies savās šķirošanas iekārtās uzkrājumu atkārtoti pāršķirot, lai pēc iespējas vēl nodalītu NAIK materiālu, kuru iespējams sagatavot atbilstoši kurināmā materiāla kvalitātes prasībām, savukārt tālākai pārstrādei un reģenerācijai nederīgā daļa tiek apglabāta poligona krātuvē vai izmantota krātuves starpslāņu veidošanai atbilstoši VVD atļautajiem apjomiem. Šis uzkrājuma samazināšanas process ir uzsākts šī gada oktobrī. Tādējādi tagad proporcija starp poligonā apglabāto un apstrādei pieņemto sadzīves atkritumu daudzumu kopumā pieaugusi no 17% tagadējā spēkā esošajā tarifā līdz 45,7% tarifa projektā. Līdz ar to būtiski pieaugušas DRN izmaksas par apglabāto atkritumu daudzumu. Šim risinājumam alternatīva bija uzkrājumu apglabāt poligona krātuvē, bet tad šī proporcija pieaugtu līdz pat 90%.
Tarifa plānoto pieaugumu vēl papildus ir sekmējis arī “Pentuļos” tālākai apstrādei ievesto NSA daudzuma samazinājums par 9%, salīdzinot ar spēkā esošo tarifu. Tas ir saistīts ar dalīti vākto atkritumu sistēmas attīstību pašvaldībās. Ir pieaugušas arī izmaksas līdz ar atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru izveidi un tam noteikto funkciju izpildi un sabiedrības izglītošanai nepieciešamajām darbībām; ar personāla izmaksu pieaugumu; izmaksu pieaugumu vides stāvokļa kontrolei un aizsardzībai atbilstoši vides normatīvajos aktos noteiktajām prasībām u. c. izmaksu pieaugumu. Savukārt ar NSA apstrādi saistītie ieņēmumi, par kuriem komersants samazina regulētā pakalpojuma izmaksas, ir sarukuši par 49%, salīdzinot ar spēkā esošo tarifu. Tas saistīts gan ar kopējo apstrādei pieņemtā NSA daudzuma samazinājumu, gan atšķiroto materiālu tirgus cenu izmaiņām, kas prognozētas, pamatojoties uz 2025. gada faktiskajām materiālu biržas cenām.
Šo faktoru kopējā ietekme veidoja nepieciešamību koriģēt tarifu, lai nodrošinātu regulētā pakalpojuma ilgtspēju un atbilstību vides un normatīvajiem standartiem.