Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ir izstrādājusi noteikumus, kas paredz, kā turpmāk elektronisko sakaru operatoriem rīkoties, ja tie konstatē iespējamo numerācijas krāpniecības gadījumu. SPRK vērtēs katru gadījumu individuāli, lai pārliecinātos par to atbilstību numerācijas krāpniecības pazīmēm. Lai uzzinātu tirgus dalībnieku viedokli, SPRK izsludina publisko konsultācija.
“Esam noteikumos iekļāvuši vairākas numerācijas krāpniecības pazīmes, kas ļaus mums konstatēt, vai konkrētus izsaukumus var uzskatīt par krāpnieciskiem. Vienlaikus izstrādāta arī viegli saprotama kārtība, kādā komersantam ir jārīkojas brīdī, kad krāpniecība ir notikusi, pēc iespējas mazinot negatīvās sekas,” skaidro SPRK Tīklu infrastruktūras nodaļas vecākā starpsavienojuma eksperte Alīna Stafecka.
Atbilstoši noteikumu projektam, konstatējot krāpniecību, operators nekavējoties pārtrauc izsaukumu maršrutēšanu. Tā pienākums būs par šiem gadījumiem informēt SPRK, iesniedzot noteiktu informāciju. Pēc informācijas apkopošanas SPRK sniegs atzinumu, kuru operators varēs izmantot, piemēram, pārskatot rēķinu lietotājam, kura numurs izmantots krāpniecības nolūkos, vai sarunās ar sadarbībās partneriem, kas šos izsaukumus maršrutēja.
Latvijas nacionālie numuri pastiprināti tiek izmantoti krāpniecības gadījumos tā pašmājās, tā arī ārzemēs. Bieži vien lietotāji saņem zvanus no nepazīstama Latvijas vai ārvalstu numura, ar kura palīdzību tiek realizētas krāpnieciskas darbības, piemēram, liekot zvana saņēmējam atzvanīt, vai izpaust privāto informāciju. Līdz ar šī noteikuma projekta izstrādi SPRK turpina nodrošināt pasākumus šādu gadījumu novēršanai.
Noteikumu projekts varētu stāties spēkā vienlaikus ar jaunā Elektronisko sakaru likuma spēkā stāšanos.
Ar konsultācijas dokumentu aicinām iepazīties SPRK mājaslapā. Priekšlikumus un komentārus par konsultāciju dokumentu projektiem lūdzam sniegt līdz 2021. gada 7. februārim, nosūtot tos uz [email protected].