ATVĒRT SPRK 2023.GADA PĀRSKATU
Alda Ozola, |
Pārdomāta un izsvērta rīcība ar skatu nākotnē jo īpaši svarīga ir brīžos, kad pasaule nonāk neizbēgamu pārmaiņu priekšā. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) 2023.gadā pieņēma vairākus nozīmīgus lēmumus, sekojot nepieciešamībai sekmēt valsts tautsaimniecībai un katram iedzīvotājam būtiskas izmaiņas visdažādākajās jomās. SPRK turpināja uzraudzīt sabiedrisko pakalpojumu komersantus, nodrošinot sekmīgu tirgus funkcionēšanu un godīgu konkurenci lietotāju interesēs, kā arī uzņēmās jaunas funkcijas, apliecinot regulācijas būtisko lomu sociālekonomiskajos procesos.
Saspīlētā ģeopolitiskā situācija un tās izraisītās ekonomikas svārstības pagājušajā gadā būtiski ietekmēja regulējamo pakalpojumu izmaksas, kā dēļ SPRK bija jāpieņem sarežģīti, bet nepieciešami lēmumi, kā arī kopā ar politikas veidotājiem jārod iedzīvotājiem labvēlīgākie risinājumi.
Apzinoties, ka tikai informēts iedzīvotājs var pieņemt viņam labvēlīgākos, zināšanās balstītus lēmumus, SPRK būtisku akcentu 2023.gadā lika uz sabiedrības izglītošanu, ar mediju starpniecību skaidrojot ar regulāciju saistīto lēmumu pieņemšanas procesu, kā arī sagatavojot vairākas rokasgrāmatas, kas atvieglo sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja izvēles procesu mājsaimniecībām. Jo īpaši tas bija nepieciešams, ņemot vērā augstās inflācijas izraisīto vispārējo izmaksu kāpumu, arī svārstīgās energoresursu cenas, kas būtiski sadārdzināja vairākus sabiedriskos pakalpojumus, un ietekme bija jūtama arī siltumapgādes un ūdenssaimniecības pakalpojumu izmaksās. Ņemot vērā, ka no 1.maija tika pilnībā atvērts dabasgāzes tirgus, visām mājsaimniecībām bija jāizvēlas tām piemērotākais komersantu piedāvājums. SPRK nepagurstoši skaidroja aspektus, kas jāņem vērā, izvēloties dabasgāzes piegādātāju. Turpinājām izglītot iedzīvotājus arī par iespējām samazināt mājsaimniecību rēķinus par elektroenerģiju.
SPRK ir neatkarīga iestāde, un tās lēmumus iespējams apstrīdēt tiesā. Bijām gandarīti, ka, beidzoties vairākām būtiskām tiesvedībām, spriedumi bija mums pozitīvi. Tas apliecina SPRK lēmumu pamatotību arī tajos gadījumos, kad kādai sabiedrības daļai tie var šķist neatbilstoši. 2023.gada vidū, apstiprinot jaunus elektroenerģijas sadales un pārvades sistēmas operatoru pakalpojumu tarifus, pieauga arī mājsaimniecību izdevumi par šiem pakalpojumiem, kas sabiedrībā izraisīja plašu un negatīvu rezonansi. Sadarbībā ar politikas veidotājiem SPRK rada kompleksus risinājumus tarifu ietekmes uz mājsaimniecībām samazināšanai, tostarp veicot grozījumus tarifu aprēķināšanas metodikās, kas ļauj turpmāk tarifus pārskatīt paātrinātā kārtībā, ņemot vērā aktuālās ekonomiskās prognozes par būtiskākajiem makroekonomiskajiem rādītājiem. Arī valsts budžetā tika rastas iespējas sniegt mājsaimniecībām terminētu atbalstu.
Pievēršot uzmanību ilgtspējīgas darbības principiem, jau ceturto gadu SPRK piedalījās Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta Ilgtspējas indeksa novērtējumā, otro gadu pēc kārtas iegūstot augsto zelta kategoriju. Jūlijā SPRK pievienojās iniciatīvai Misija Nulle, uzsverot, ka droša darba vide, darbinieku veselība, drošība un labbūtība kopumā veido atbildīgu un ilgtspējīgu sabiedrību. Pirmo reizi SPRK piedalījās un novembrī ieguva Sabiedrības integrācijas fonda organizētā novērtējuma Dažādībā ir spēks bronzas apbalvojumu kā dažādībai atvērts darba devējs par pozitīvu sniegumu dažādības principu ieviešanā un apņēmību ceļā uz izcilību iekļaujošas darba vides veidošanā.
SPRK savā darbībā turpina realizēt SPRK darbības stratēģiju 2022.–2026.gadam, kuras galvenie mērķi piecu gadu periodam ir atbildīga un mērķtiecīga regulēšanas prakse, ilgtspējīgs un efektīvs tirgus un infrastruktūra, kā arī augsta lietotāju pratība efektīvi izmantot savas tiesības un gūt maksimālo labumu no tirgus. Pirmo divu gadu laikā kopš tās stāšanās spēkā stratēģijas darbības mērķu pilnīga vai daļēja izpilde sasniedz jau 40%. Lai izskatītu tās realizēšanas gaitu, 2023.gadā četras reizes tika sasauktas arī SPRK Konsultatīvās padomes sēdes.
SPRK ir neatkarīga organizācija, un saskaņā ar likumu reizi trīs gados tai jāsaņem neatkarīgs darbības novērtējums. Līdz ar to pērn Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) sāka jau trešo SPRK attīstības vērtējumu, kurā sniegtās rekomendācijas būs instruments SPRK tālāko attīstības plānu izstrādāšanai un īstenošanai.
SPRK aktīvi turpināja starptautisko sadarbību, 2023.gadā piedaloties 25 starptautisko organizāciju un reģionālo grupu vairāk nekā 250 darba sanāksmēs, plenārsēdēs, forumos, reģionālajās un augsta līmeņa sanāksmēs. Mūsu darbs tika attiecīgi novērtēts – SPRK pārstāvji turpināja ieņemt nozīmīgus amatus vairākās organizācijās. Es turpināju pildīt Eiropas Enerģētikas regulatoru padomes (CEER) viceprezidentes un Enerģētikas regulatoru reģionālās asociācijas (ERRA) prezidija locekles pienākumus, tostarp pārstāvēju abas šīs organizācijas Pasaules Enerģētikas regulatoru forumā. Mūsu eksperti ieņēma CEER Darbības programmas izstrādes komitejas vadītāja, ERRA Dabasgāzes tirgus un ekonomiskās regulēšanas komitejas vadītāja vietnieka amatu, kā arī pildīja Finanšu komitejas locekļa pienākumus. SPRK pārstāvji aktīvi strādāja arī nozaru regulatoru starptautiskajās darba grupās, sniedzot nozīmīgus atzinumus tālākai regulācijas prakses attīstīšanai.
Izvērtējot pagājušo gadu regulēto nozaru griezumā, jāuzsver, ka katra no tām saskārās ar zināmiem izaicinājumiem. Enerģētikas nozarē, lai arī energoresursu cenas pēc 2022.gada Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā sāka stabilizēties, kopējās izmaksas pieauga, kas atspoguļojās arī sabiedrisko pakalpojumu rēķinos. Līdz ar to SPRK uzdevums bija rūpīgi izvērtēt iesniegtos tarifu projektus un tiem pakārtotos jautājumus, kā dēļ veicām grozījumus vairākās tarifu aprēķināšanas metodikās. 2023.gadā apstiprinājām 10 gadu attīstības plānu gan dabasgāzes sadales un pārvades sistēmu operatoriem, gan elektroenerģijas sadales un
pārvades sistēmu operatoriem, pārliecinoties, ka to darbība ir vērsta uz enerģētisko drošību Baltijas reģionā.
Elektronisko sakaru nozarē pērn īpaša uzmanība tika pievērsta 2022.gadā pieņemto Eiropas Savienības (ES) normatīvo aktu izvērtēšanai, lai tos ieviestu Latvijā. Turpinājās nacionālā ierobežotā resursa – radiofrekvenču spektra – uzraudzība, tika pārdalītas ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesības, tostarp SPRK arī rīkoja izsoli, kuras rezultātā Latvijas valsts budžetā nonāca 550 tūkst. eiro. SPRK turpināja veicināt kvalitatīvu elektronisko sakaru nodrošināšanu iedzīvotājiem, tostarp sāka apkopot datus par interneta pieejamību Latvijā un elektronisko sakaru komersantu uzraudzību saistībā ar pakalpojumu līguma nosacījumiem, kā arī rūpīgi strādājām, lai apkarotu numerācijas krāpniecību. Turpinājās arī balss sakaru kvalitātes mērījumi, un pagājušajā gadā tika veikti vairāk nekā 160 tūkst. mērījumu mobilajos un fiksētajos tīklos. Mūsu eksperti turpināja sekot, kā attīstās un mainās pasta nozare, kur arvien dominējošu lomu pār ierastajiem pasta pakalpojumiem ieņem pakomāti. Esam pārliecināti, ka būs nepieciešamas izmaiņas arī universālā pasta pakalpojuma regulējumā, kas ir viens no uzdevumiem 2025.gadam.
Tā kā ūdenssaimniecības nozares pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikā būtiskas izmaiņas tika veiktas jau 2022.gadā, pagājušajā gadā arvien vairāk komersantu izmantoja iespēju iesniegt pašnoteikto tarifu aprēķinus, kur mainījās tikai elektroenerģijas izmaksas. Ņemot vērā nozares priekšlikumus un komersantu regulēšanas ietvaros konstatētās vajadzības, jaunus grozījumus metodikā apstiprinājām arī pērn. Pilnveidojoties tiesību aktu ietvaram, SPRK pagājušajā gadā uzņēmās jaunas būtiskas funkcijas pilnvērtīgai regulējamo pakalpojumu uzraudzībai. SPRK aktīvi iesaistījās arī atkritumu apsaimniekošanas nozares normatīvā regulējuma pilnveidē un pielāgošanā grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likumā. Savukārt depozīta iepakojuma apsaimniekošanas nozarē SPRK pirmo reizi izvērtēja depozīta sistēmas dalības maksas projektu septiņu dažādu veidu iepakojumam, kas iepriekš tika noteikta pēc provizoriskām prognozēm.
Regulējamām nozarēm ir būtiska nozīme attiecībā uz dažādiem ekonomikas un tautsaimniecības procesiem, un arī 2024.gadā tās sagaida neizbēgamas pārmaiņas un izaicinājumi. SPRK, apzinoties savu kā neatkarīgas iestādes lomu, ar augstu atbildības sajūtu turpinās veikt pienākumus, realizējot savu misiju uzticami nodrošināt lietotāju un komersantu interešu līdzsvarošanu, veicinot efektīvu un ekonomiski pamatotu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu un godīgu konkurenci regulējamās nozarēs.
Cieņā
ALDA OZOLA,
SPRK priekšsēdētāja