Numerācijas krāpniecība joprojām ir viena no nozīmīgākajām pasaules līmeņa problēmām, ar ko aktīvi cīnās gan elektronisko sakaru komersanti, gan ietekmēto nozaru pārstāvji. Lai samazinātu numerācijas krāpniecības gadījumu skaitu, mobilo sakaru komersanti “BITE Latvija”, “Latvijas Mobilais Telefons” un “Tele2” ir uzsākuši sarunas par sadarbību tās apkarošanā, jo vienots risinājums dos labākus rezultātus nekā katra komersanta individuāli ieviestie risinājumi. Savukārt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) turpinās apzināt nepieciešamos grozījumos normatīvajos aktos šādu risinājumu ieviešanas sekmēšanai.
Decembra sākumā Latvijas mobilo sakaru operatori darba sanāksmē dalījās ar savu pieredzi numerācijas krāpniecības apkarošanā un apsprieda iespēju kopīgā sadarbībā izstrādāt tehniskos un administratīvos sadarbības risinājumus, kas ļautu ieviest vēl stingrākus pasākumus numerācijas krāpniecības ierobežošanai. Šīs sarunas ir nozīmīgs posms, kas nepieciešams, lai ieviestu jaunu operatoru sadarbības modeli Latvijā, nodrošinot, ka notiek papildu kontrole noslodzei, ko operatori saņem no citu operatoru tīkliem, īpaši no ārvalstu komersantu elektronisko sakaru tīkliem. Sanāksmē piedalījās arī SPRK pārstāvji.
“Viens nav karotājs, un arī cīņā ar numerācijas krāpniecību ir īpaši būtiski, lai operatori izmantotu vienotu un efektīvu tās apkarošanas mehānismu. Numerācijas krāpniecības ierobežošanas mehānisma ieviešanas nolūkā komersantiem un regulējošajai iestādei jāsadarbojas, lai būtu pieejams funkcionāls risinājums, kas būtu piemērojams visiem elektronisko sakaru komersantiem, kuri iesaistīti izsaukumu un īsziņu maršrutēšanā,” norāda SPRK Elektronisko sakaru departamenta direktors Ivars Tauniņš.
Sarunas tiks turpinātas, apzinot konkrētos tehniskus risinājumus un to ieviešanas variantus, kā arī informējot un aicinot iesaistīties fiksēto tīklu operatorus, kas savas darbības ietvaros nodrošina izsaukumu tranzītu no ārvalstu elektronisko sakaru tīkliem. SPRK turpinās dalību sarunās, apzinot arī nepieciešamos grozījumos normatīvajos aktus, kas būtu svarīgi, lai veicinātu risinājuma ieviešanu.
Problēma tiek aktualizēta, jo joprojām plaši izplatīti ir numerācijas krāpniecības gadījumi, kad notiek izsaucošā numura aizvietošana, kā rezultātā galalietotāji, saņemot izsaukumu, redz maldinošu informāciju par izsaucēju jeb zvana veicēju. Šādi krāpnieki rīkojas, lai uzdotos par kādas iestādes vai komersanta pārstāvi, maldinātu galalietotāju un iegūtu galalietotāja privātos datus, tai skaitā bankas datus.