Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) jaunā redakcijā apstiprinājusi Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa un sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa aprēķināšanas metodiku. Turpmāk sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē būs regulējams atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru (AARC) sniegtais nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes pakalpojums. Jaunā metodika nosaka šī regulējamā pakalpojuma tarifa aprēķināšanas kārtību.
Apstiprinātā metodikā jaunā redakcijā izstrādāta, balstoties uz līdzšinējo Sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifa aprēķināšanas metodiku. Jaunā redakcija bija nepieciešama, lai salāgotu izmaiņas terminos, darbībās un izmaksās atbilstoši grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likumā. Proti, veikta regulējamā pakapājuma nosaukuma maiņa – līdz šim SPRK noteica sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifus sadzīves atkritumu poligonu apsaimniekotājem – desmit komersantiem Latvijā –, bet turpmāk – AARC.
“Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānam 2021.–2028.gadam atkritumu apsaimniekošanas reģionu skaits Latvijā pērn samazināts no desmit līdz pieciem. Šajos piecos reģionos saskaņā ar grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likumā pašvaldībām uz esošo sadzīves atkritumu poligonu bāzes ir jāizveido AARC, kuriem ir jāreģistrējas SPRK sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju reģistrā kā sabiedriskā pakalpojuma sniedzējiem. Attiecīgi SPRK tiem stiprinās nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes pakalpojuma tarifus un, ja pakalpojuma sniedzēji plānos pieņemt apglabāšanai no nešķirotu sadzīves atkritumu plūsmas atšķirotus apglabājamus atkritumus, tad SPRK stiprinās arī atsevišķus sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojuma tarifus,” skaidro SPRK Ūdenssaimniecības, depozīta sistēmas un atkritumu departamenta direktora p.i. Dace Čodare-Plaude.
Tāpat kā līdz šim, nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde ietver visas AARC veiktās darbības ar nešķirotajiem sadzīves atkritumiem pēc to pieņemšanas apstrādei un apglabāšanai. Regulējamā pakalpojuma nosaukuma maiņa bija nepieciešama tāpēc, ka atkritumu apglabāšana ir atkritumu apstrādes noslēguma tehnoloģiskais process, ko nodrošina tiem atkritumiem, kas pēc nešķirotu sadzīves atkritumu sagatavošanas apglabāšanai vairs nav pārstrādājami un realizējami tirgū kā otrreizējas izejvielas vai nav izmantojami tālākai reģenerācijai ar nolūku ražot enerģiju.
Vienlaikus atbilstoši grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likumā metodika paredz arī skaidrus nosacījumus attiecībā uz tarifa aprēķinā iekļaujamām izmaksām nākotnes dabas resursu nodokļa segšanai par to atkritumu daudzumu, ko pēc novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei atļaujā A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai noteiktajā termiņā atšķiro no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabā atkritumu poligonā. Metodikā iekļauti arī papildus nosacījumi pašu saražotās enerģijas pašpatēriņa izmaksu iekļaušanai tarifā, kā arī izmaksu iekļaušanai tarifā par materiālu, ko komersants pats sagatavojis no pārstrādei un apglabāšanai pieņemtiem citu klašu atkritumiem, kas pēc attiecīgas sagatavošanas izmantojami regulējamā pakalpojuma sniegšanas infrastruktūras apsaimniekošanā.
Publiskā konsultācija par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa un sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa aprēķināšanas metodiku norisinājās no 2024.gada 10.jūnija līdz 25.jūnijam. Konsultācijas laikā priekšlikumi un komentāri netika saņemti. Virzot metodikas projektu apstiprināšanai, veikti nebūtiski precizējumi.
Vienlaikus SPRK apstiprinājusi arī Vispārējās atļaujas, reģistrācijas un informācijas iesniegšanas noteikumus sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē. Noteikumi, kas stāsies spēkā 2024.gada 6.jūlijā, attiecas uz komersantiem, kam pašvaldības būs uzticējušas veikt AARC funkcijas, tostarp, regulējamo pakalpojumu sniegšanu. Plašāk SPRK publicētajā ziņā.
Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā, kas stājās spēkā 2023.gada martā, tika veikti, lai realizētu Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā noteiktos mērķus, tostarp 2035.gadā atkritumu poligonos apglabāt ne vairāk kā 10% no kopējā radītā sadzīves atkritumu daudzuma.
SPRK apstiprinātā tarifa izmaksas ir daļa no pašvaldības noteiktās atkritumu apsaimniekošanas maksas, ko par atkritumiem maksā iedzīvotāji. Pārējās atkritumu apsaimniekošanas maksas sastāvdaļas atbilstoši līgumam, kuru noslēgusi pašvaldība un attiecīgajā administratīvajā teritorijā izvēlētais atkritumu apsaimniekotājs, veido izmaksas par darbībām, kas ar nešķirotiem un dalīti vāktiem sadzīves atkritumiem tiek veiktas no atkritumu savākšanas brīža līdz to nogādei AARC infrastruktūras objektos tālākai apstrādei un apglabāšanai.