Eiropas regulatoru darba grupā diskutē par numerācijas krāpniecības mazināšanas pieredzi un iespējām

Drukāt
Elektroniskie sakari

Iedzīvotāji visā Eiropā sastopas ar numerācijas krāpniecības gadījumiem, un arī Latvija nav izņēmums. Lai arī lielākos zaudējumus numerācijas krāpniecība nodara telekomunikāciju operatoriem, tomēr var ciest arī galalietotājs, tostarp neapdomīgi atzvanot uz nepazīstamu numuru, kas var izrādīties paaugstinātas maksas numurs.


24. un 25. oktobrī Rīgā norisinājās Eiropas pasta un telesakaru administrāciju konferences (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations - turpmāk CEPT) NaN2 darba grupas sanāksme. Šīs darba grupas vicepriekšsēdētāja posteni ieņem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pārstāvis. Darba grupas sanāksmēs eksperti no vairāku Eiropas valstu regulatoriem dalījās informācijā, tai skaitā par numerācijas krāpniecības jautājumiem un apspriestajiem vai piemērotajiem risinājumiem, to ieviešanas iespējām un turpmāko sadarbību.


“Numerācijas krāpniecība ir aktuāla tēma praktiski visā Eiropā, un katra valsts meklē risinājumus, lai aizsargātu iedzīvotājus un komersantus. Numerācijas krāpniecība var notikt visdažādākos veidos – tās var būt gan krāpnieciska satura īsziņas, gan telefona zvani no aizvietota numura un galalietotājs nevar atzvanīt faktiskā zvana veicējam, gan arī citi veidi. Līdzīgu taktiku bieži izmanto arī krāpnieki, kas mēģina iegūt lietotāju privātos datus, tikai šajā gadījumā izmantojot it kā reālos valsts numurus. Arī iedzīvotājs, saņemot zvanu no nepazīstama numura, var nezinot vai neuzmanības pēc atzvanīt uz paaugstinātas maksas numuru. Risinājumus meklējam kompleksi sadarbībā ar komersantiem un citu valstu regulatoriem, un cīņā ar numerācijas krāpniecību ir būtiska arī citu atbildīgo institūciju un pašu lietotāju iesaiste,” norāda SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.


Lai arī komersanti rūpīgi strādā pie krāpniecisko zvanu un īsziņu avotu bloķēšanas, būtiskas ir arī pašu iedzīvotāju zināšanas un iesaiste.

SPRK aicina:

  • Ja negaidāt zvanu no ārzemēm, ik reizi apsveriet nepieciešamību atbildēt uz zvanu, kas saņemts no numura, kas nesākas ar Latvijas valsts kodu +371;
  • Īpašu piesardzību ievērojiet, ja zvans no ārzemju numura ir vien dažas sekundes ilgs – atzvanot uz šo numuru, pastāv liela iespējamība atzvanīt uz numuru ārpus EEZ vai uz paaugstinātas maksas numuru, kā rezultātā būtiski var palielināties telefona rēķins;
  • Pievērsiet uzmanību arī zvaniem no numuriem, kas ir īsāki par astoņiem cipariem, jo par zvaniem uz tādiem numuriem var tikt piemērota papildus maksa. Atgādinām, ka Latvijas astoņu zīmju numuri, kas sākas ar 78, 81 un 90, ir saistīti ar maksas pakalpojumiem, numuri kas sākas ar 80, ir bezmaksas izsaukumu numuri. Pilna informācija par Latvijas numerāciju ir atrodama Nacionālajā numerācijas plānā. Aicinām arī pievērst uzmanību Jūsu pakalpojuma sniedzēja tarifiem, kuri tiek piemēroti atbilstoši Jūsu tarifu plānam;
  • Uzsākot telefona sarunu ar svešinieku, neatkarīgi no sarunas tēmas rūpīgi apsveriet informāciju, ko sniedzat. Neviena finanšu iestāde vai valsts institūcija sarunas gaitā nelūgs nosaukt personas datus, internetbankas pieejas kodus vai arī lejupielādēt ierīcē kādu programmatūru;
  • Atcerieties – Jums ir tiesības pārtraukt telefona sarunu jebkurā laikā, ja manāt ko aizdomīgu;
  • Aicinām par visiem krāpniecības mēģinājumiem informēt savu operatoru vai Valsts policiju.


Jau vairākus gadus SPRK strādā ar numerācijas krāpniecības gadījumiem, aizstāvot gan galalietotāju, gan komersantu intereses. SPRK numerācijas krāpniecības mazināšanas regulējuma jaunākā redakcija stājās spēkā 2022.gada 1.oktobrī. Tajā ir noteikts, kādas pazīmes ir numerācijas krāpniecībai un kā elektronisko sakaru operatoriem rīkoties, ja tie konstatē iespējamu numerācijas krāpniecības gadījumu. Jau pašlaik vairāki komersanti veic darbības, lai savu iespēju robežās mazinātu numerācijas krāpniecību, gan ieviešot numerācijas krāpniecības uzraudzības sistēmas un pasākumus, gan sadarbojoties ar citiem komersantiem un SPRK.


CEPT ir organizācija, kurā politikas veidotāji un regulatori no 46 valstīm visā Eiropā sadarbojas, lai saskaņotu telekomunikāciju, radiofrekvenču spektra un pasta noteikumus ar mērķi uzlabot efektivitāti un koordināciju Eiropas sabiedrības interesēs. SPRK pārstāvis uz četriem gadiem ir ievēlēts par vicepriekšsēdētāju CEPT NaN2 darba grupai, kas atbild par numuru saglabāšanas pakalpojumu, numerācijas uzticamību un tīkla tehnoloģiju regulēšanu saistītiem jautājumiem.