Balss sakaru pakalpojumi Latvijā pieejami augstā kvalitātē

Drukāt
Elektroniskie sakari

Ātrs savienošanas laiks, teicama runas pārraides kvalitāte, zems nesekmīgo savienojumu skaits – Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) 2024. gadā veiktie balss sakaru pakalpojuma kvalitātes mērījumu rezultāti gan “Tet” fiksētajā tīklā, gan mobilo operatoru  “Bite Latvija”, “LMT” un “Tele2” tīklos atbilst operatoru deklarētajām kvalitātes vērtībām, nodrošinot galalietotājiem teicamas vai labas kvalitātes balss sakaru pakalpojuma pieejamību.

“Mobilā tīkla operatori Latvijā turpina nodrošināt teicamas kvalitātes balss sakaru pakalpojumu, izmantojot VoLTE tehnoloģiju, kas galalietotājam, kurš lieto ar VoLTE saderīgu iekārtu, sniedz augstas kvalitātes savstarpējās saziņas iespēju, skaidru dzirdamību un sarunas uztveramību.

SPRK veiktie balss sakaru pakalpojuma kvalitātes mērījumu rezultāti liecina, ka visu uzraudzībā ietverto operatoru tīklos pieejams nemainīgi ātrs savienošanas laiks 1 līdz 3 sekunžu robežās, kas vairumā gadījumu nodrošina tūlītēju galalietotāju savstarpējās saziņas uzsākšanu.

Runas pārraides kvalitātes mērījumu rezultāti gan fiksētā “Tet”, gan visu mobilo operatoru tīklos galvenokārt atbilst teicamas runas pārraides kvalitātes novērtējumam. Turklāt fiksētā tīkla operators “Tet” neatkarīgi no apdzīvotās vietas tipa jau vairākus gadus saviem galalietotājiem nodrošina stabili ātru savienošanas laiku un teicamu runas pārraides kvalitāti,” norāda SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.

Arī nesekmīgo savienojumu skaits pārskata periodā visu uzraudzībā ietverto operatoru tīklos ir saglabājies zemā līmenī, līdz ar to kopumā galalietotājiem ir maza iespēja saskarties ar apgrūtinātu saziņu. Biežāk ar nesekmīgo savienojumu gadījumiem galalietotāji var saskarties vietās, kur nav pieejams vai ir mainīgs balss sakaru pakalpojums, izmantojot VoLTE tehnoloģiju.

Regulatora izvēlētajās mērījumu vietās mobilā tīklā nav novērota balss sakaru pakalpojuma kvalitātes pasliktināšanās, ņemot vērā, ka 2024.gadā “LMT” un “Tele2” mobilā tīkla operatori turpināja pakāpenisku 3G tīklu slēgšanu, turpmāk nodrošinot balss sakaru pakalpojumu 4G tīklā, izmantojot VoLTE tehnoloģiju.

Vienlaikus joprojām ir vietas, kur vismaz viena mobilā operatora tīklā ir konstatēta izteikti apgrūtināta saziņas iespēja – ilgs savienošanas laiks, kas pārsniedz 15 sekundes, liels nesekmīgo savienojumu skaits, kas pārsniedz operatoru deklarētās vērtības vai runas pārraides kvalitāti, zemāku par 1,6 ballēm. Taču šādos gadījumos visbiežāk ir pieejams citu mobilo operatoru sniegtais balss sakaru pakalpojums. Turklāt 2024.gadā “BITE Latvija”, “Tele2” un “LMT” (2025.gada sākumā) mobilā tīklā sāka darboties VoWi-Fi tehnoloģija, kas ļauj galalietotājiem veikt izsaukumus vietās, kur mobilā operatora tīkls ir nestabils vai nav pieejams, izmantojot saderīgu galiekārtu un noteiktā vietā pieejamo bezvadu interneta tīklu. Līdz ar to secināms, ka kopumā galalietotājiem ir nodrošināta iespēja izvēlēties sev piemērotāko pakalpojumu.

Gadījumos, kad mērījumu laikā kāda operatora tīklā tika novērota netipiski zema balss sakaru pakalpojuma kvalitāte, SPRK nekavējoties informēja attiecīgo operatoru par konstatētajām neatbilstībām.

Lai arī SPRK veic balss sakaru pakalpojuma kvalitātes mērījumus brīvi izvēlētās vietās, iespējami vienmērīgi aptverot dažāda tipa apdzīvotas vietas, jāņem vērā, ka katrā konkrētā vietā vai teritorijā, kur galalietotājs var sagaidīt balss sakaru pakalpojuma pieejamību, faktiskā balss sakaru pakalpojuma kvalitāte var būt mainīga un atšķirties no SPRK iegūtajiem rezultātiem. Līdz ar to pirms izvēlēties operatoru balss sakaru pakalpojumiem galalietotājam ir svarīgi izvērtēt ikdienas vajadzības un prioritātes, kā arī pārliecināties par izvēlētā operatora pakalpojuma pieejamību konkrētā adresē vai biežāk apmeklējamās vietās.

Ar Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes pārskatu par 2024.gadu var iepazīties SPRK tīmekļvietnē.