Energoresursu cenu un vispārējais cenu kāpums valstī ir ietekmējis gan mājsaimniecību lietotājus, gan visā tautsaimniecības sektorā esošo uzņēmumu, tostarp sistēmas operatoru darbību. Kā ikvienam komersantam, tā arī infrastruktūras uzņēmumiem elektroenerģijas nozarē jeb operatoriem šobrīd nākas pārskatīt un sabalansēt savas izmaksas, ko neizbēgami ir ietekmējuši ģeopolitiskie apstākļi. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) skaidro situāciju saistībā ar gaidāmajām elektroenerģijas pārvades un sadales pakalpojumu tarifu izmaiņām.
Infrastruktūras pakalpojumu elektroenerģijas nozarē nodrošina sistēmas operatori – pārvades sistēmas operators AS “Augstsprieguma tīkls” un sadales sistēmas operators – AS “Sadales tīkls”. SPRK šobrīd saņēmusi izvērtēšanai AS “Augstsprieguma tīkls” tarifu projektu un līdz š.g. oktobra beigām SPRK tiks iesniegts vērtēšanā arī AS “Sadales tīkls” tarifu projekts.
Lai gan infrastruktūras pakalpojumu tarifos vēsturiski elektroenerģijas izmaksas veido salīdzinoši nelielu daļu, tomēr elektroenerģijas cenas vairākkārtēja kāpuma dēļ, uz tarifu atstāj būtisku ietekmi. Piemēram, elektroenerģija tiek izmantota tehnoloģiskajam patēriņam, tīklā rodas pārvadītās elektroenerģijas zudumi, kā arī ietekmē kopējās izmaksas jaudas rezervēm sistēmas drošuma vajadzībām. Vēl būtisku daļu no tarifu veidojošajam izmaksām veido saimnieciskās darbības izmaksas (ēku un infrastruktūras uzturēšana, remonti) u.tml.
Elektroenerģijas cenas Nord Pool biržā jau kopš 2021.gada otrā ceturkšņa ir strauji pieaugušas, tām joprojām saglabājoties augstām un svārstīgām. To galvenokārt izraisījis dabasgāzes cenas pieaugums Ukrainas kara darbības dēļ, kā ietekmē elektroenerģijas ražošanas izmaksas būtiski sadārdzinās. Rezultātā š.g. septembrī, salīdzinot ar 2020. gada septembri, elektroenerģijas cena ir 8,8 reizes lielāka.
“AS "Augstsprieguma tīkls” tarifs pēdējo reizi tika pārskatīts 2020.gadā, bet AS “Sadales tīkls” tarifs – 2019.gadā. Neskatoties uz Covid-19 apstākļiem un ar to saistīto ieņēmumu kritumu, kā arī energoresursu cenu kāpumu 2021.gada otrajā pusē, operatori turpinājuši līdz šim brīdim sniegt pakalpojumu par esošajiem tarifiem, sedzot ar tīklu uzturēšanu saistītās izmaksas no saviem uzkrājumiem, kā arī turpinot īstenot dažādus efektivizācijas pasākumus. Protams, saņemot vērtēšanā AS “Augstsprieguma tīkls” un AS “Sadales tīkls” tarifu projektus, veiksim rūpīgu tarifā iekļauto izmaksu un to pamatojuma pārbaudi, un meklēsim šajos krīzes apstākļos atbilstošāko risinājumu,” skaidro SPRK priekšsēdētāja Alda Ozola.
Ģeopolitiskā situācija, dabasgāzes resursa cena un dažādas valsts atbalsta programmas ir būtiski palielinājušas atjaunojamās enerģijas apjomu sistēmā. Turklāt strauji pieaug lietotāju interese pēc jaunu vēja un saules elektrostaciju pieslēgšanas pārvades sistēmai, kas var prasīt operatora būtiskus ieguldījumus pārvades sistēmas attīstībā, piemēram, jaunu līniju, apakštaciju izbūve u.tml.
Lai saskaņotu tarifu struktūru ar jauno tīkla izmantošanas pieeju, šīs tehniskās izmaiņas pieprasa arī pārskatīt pieeju diferencētajiem tarifiem gan pārvadei, gan sadalei. Lai gan AS “Augstsprieguma tīkls” jau ir iesniegusi savu tarifu projektu vērtēšanā, SPRK ieskatā, jaunajiem tarifiem (t.sk. pārskatītai tarifu struktūrai), gan pārvades, gan sadales sistēmas ietvarā vajadzētu stāties spēkā ne agrāk kā nākamā gada 1.jūlijā. Tas nodrošinātu saskaņotu gan pārvades, gan sadales sistēmas pakalpojumu tarifu struktūru, kā arī iespēju lietotājiem laicīgi sagatavoties gaidāmajām pārmaiņām.
Mazinot gaidāmo pārvades tarifa kāpumu, AS “Augstsprieguma tīkls” atbilstoši SPRK apstiprinātajai pārvades tarifu aprēķināšanas metodikai varēs izmantot pārslodzes ieņēmumus. Jāatzīmē, ka šāds mehānisms nav iespējams, aprēķinot sadales sistēmas pakalpojumu tarifus, jo sadales sistēmā šādi ieņēmumi nerodas. Lai mazinātu ietekmi uz tautsaimniecību periodā pēc valsts atbalsta piešķiršanas beigām, AS “Sadales tīkls” tarifu plānots pārskatīt no 2023. gada 1. janvāra. Šim pieaugumam pieteikumu SPRK saņēma š.g. 30. septembrī.
SPRK līdz š.g. novembra sākumam izsludinās publisko konsultāciju par sadales sistēmas pakalpojuma tarifu aprēķināšanas metodikas izmaiņām. Līdzīgi kā šogad jau apstiprinātajos grozījumos citās enerģētikas nozaru tarifu metodikās, projektā piedāvātie risinājumi atbilstoši tarifu struktūrai ļaus precīzāk noteikt sadales tarifu apmēru no 2023. gada 1.janvāra. Metodikas izmaiņas varētu stāties spēkā š.g. novembrī vai decembrī. Jāņem vērā, ka līdz 2023.gada 30.aprīlim turpinās valsts atbalsta pasākumi, paredzot elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksas samazinājumu juridiskām personām.
“Tiklīdz sadales sistēmas pakalpojumu aprēķināšanas metodikas grozījumi tiks apstiprināti, AS “Sadales tīkls” būs pienākums iesniegt SPRK izvērtēšanai precizētu tarifu aprēķinu ar tajā ietvertajām korekcijām. Pateicoties metodikas izmaiņām, sagaidāms, ka AS “Sadales tīkls” tarifa kāpums no 2023.gada 1.jūlija būs būtiski zemāks. Svarīgi, lai jaunie tarifi stātos spēkā nākamā gada 1.janvārī, kamēr lietotājiem līdz 2023. gada aprīlim ir pieejams noteiktais valsts atbalsts,” skaidro Alda Ozola.
SPRK atgādina, ka šobrīd mājsaimniecību lietotāju rēķinā sistēmas pakalpojums (pārvade un sadale) veido ap 10-20%, pārējo daļu – elektroenerģijas cena un nodokļu maksājumi.