Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ir apstiprinājusi metodiku elektronisko sakaru nozarē, kas nosaka kārtību, kā SPRK veiks balss sakaru, īsziņu un televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumu kvalitātes mērījumus valstī. SPRK nodrošinās gan plānveida, gan ārkārtas mērījumus pakalpojumu kvalitātes pārbaudei.
“Metodikā esam veikuši dažādus uzlabojumus un precizējumus, kas precīzāk un skaidrāk apraksta pakalpojumu kvalitātes mērījumu veikšanu valstī. Plānveida pakalpojumu kvalitātes mērījumus plānojam nodrošināt visa kalendārā gada garumā, bet ārkārtas mērījumi tiks veikti, saņemot lietotāja vai komersanta sūdzību, katrā konkrētā gadījumā izvērtējot mērījumu nepieciešamību,” skaidro SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.
Novērtējot balss sakaru pakalpojuma kvalitāti, SPRK novērtēs trīs mērāmos parametrus – nesekmīgo savienojumu skaitu, savienošanas laiku un runas pārraides kvalitāti. Metodikā ir iekļauta izvērstāka informācija par balss sakaru pakalpojuma kvalitātes novērtēšanu.
SPRK ir pārskatījusi un aktualizējusi elektronisko sakaru pakalpojumu veidus, kam SPRK veiks plānveida vai ārkārtas mērījumus. Plānveida mērījumi attieksies uz balss sakaru pakalpojumu, bet gadījumos, ja būs nepieciešams veikt ārkārtas mērījumus, tie var tikt veikti gan balss sakaru, gan īsziņu, kā arī televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumam.
Veicot ārkārtas televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojuma kvalitātes pārbaudi, SPRK pārliecināsies par attēla kvalitātes subjektīvo vizuālo vērtējumu, ievērojot vairākus vērtēšanas nosacījumus, kuri ir definēti metodikā. Piemēram, tipiskākie attēla kvalitātes traucējumi un kropļojumi, kas aprakstīti metodikā, ir attēla atsevišķu fragmentu iztrūkums, attēla īslaicīga vai pilnīga sastingšana, attēla un skaņas nobīde laikā u.c.
Kā katru gadu arī turpmāk SPRK apkopos un publicēs savā tīmekļvietnē ikgadēju pārskatu par balss sakaru pakalpojumu kvalitāti Latvijā. Ar esošajiem kvalitātes pārskatiem var iepazīties šeit.
Metodika izstrādāta saskaņā ar š.g. 29.jūlijā apstiprināto Elektronisko sakaru likuma deleģējumu. Metodika stājās spēkā ar š.g. 1.oktobri.
Publiskās konsultācijas laikā ikviens interesents SPRK varēja sniegt priekšlikumus un komentārus par konsultācijas dokumentu. Konsultācijas laikā tika saņemti vairāki priekšlikumi no SIA “BITE Latvija”, SIA “Latvijas Mobilais Telefons”, SIA “Tet”, SIA “Tele2” un Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas. Ar metodiku aicinām iepazīties SPRK tīmekļvietnē.
SPRK atgādina – ja izmantojot kādu no elektronisko sakaru pakalpojumiem (balss sakaru, īsziņu vai televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumu), lietotāju neapmierina saņemtā pakalpojumu kvalitāte, tā ir pasliktinājusies vai ir jūtami pakalpojumu saņemšanas traucējumi vai pakalpojums ir pārtraukts, SPRK aicina lietotāju vispirms vērsties pie sava pakalpojuma sniedzēja. Ja problēmu neizdodas atrisināt, panākot savstarpēju vienošanos ar komersantu, lietotājiem ir tiesības vērsties SPRK, lai risinātu radušos konfliktsituāciju. Sūdzība iesniedzama, parakstot to ar e-parakstu un nosūtot uz [email protected] vai izmantojot digitālo SPRK e-adresi.