SPRK izstrādājusi grozījumus ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikā; notiek publiskā konsultācija

Drukāt
Ūdenssaimniecība

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) izstrādājusi grozījumus ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikā. Tie paredz mehānismu komersantiem neparedzēto izmaksu, kas saistītas ar energoresursu cenu izmaiņām, iekļaušanai tarifu aprēķinā, kā arī lietotājiem pārmaksātā kompensēšanai, ja energoresursu cenas bijušas zemākas nekā tarifa aprēķinā iekļautās.

Par izstrādātajiem grozījumiem šobrīd norisinās publiskā konsultācija ar tirgus dalībniekiem, viedokli iespējams sniegt arī pakalpojumu lietotājiem.

"Energoresursu cenām patlaban ir būtisks īpatsvars ūdenssaimniecības pakalpojumu izmaksās – vidēji 29%. Laikā, kad energoresursu cenas biržās dinamiski mainās un ilgākam periodam ir tikai aptuveni aplēšamas, pie esošā regulējuma, var tikt apdraudēta centralizēto ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu nepārtraukta un kvalitatīva nodrošināšana. Proti, ja elektroenerģijas cena pieaugusi straujāk nekā ieplānota spēkā esošajā ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifā, tiek ietekmēta pakalpojumu sniedzēju maksātspēja, kā rezultātā var nākties strādāt ar zaudējumiem, jo saskaņā ar esošo mehānismu līdz jaunu tarifu spēkā stāšanās brīdim netiek segtas faktiski radušās izmaksas," stāsta SPRK priekšsēdētāja Alda Ozola.

A.Ozola arī norāda, ka jau šobrīd redzama tendence, ka SPRK jaunus ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projektus iesniedz arī tie komersanti, kuriem tarifi tika pārskatīti un apstiprināti pēdējā pusgada laikā.

Attiecīgi ar izstrādātajiem grozījumiem plānots ieviest mehānismu, lai šajos apstākļos sabalansētu kā komersantu, tā arī pakalpojumu lietotāju intereses – ļautu komersantiem atgūt ekonomiski pamatotas izmaksas, ja starp tarifu vērtēšanas periodiem energoresursu (elektroenerģijas, siltumenerģijas, kurināmā, gāzes) cenas bijušas augstākas nekā bija ieplānots spēkā esošo tarifu projekta aprēķinā, kā arī kompensētu lietotājiem pārmaksāto, ja energoresursu cenas ir bijušas zemākas nekā bija ieplānots tarifu projekta aprēķinā. Papildus, lai pēc iespējas ātrāk un ar mazāku administratīvo slodzi pielāgotos straujajām elektroenerģijas cenu izmaiņām, publiskās konsultācijas laikā ar iesaistītajām pusēm kopīgi tiek vērtēta iespēja ļaut ūdenssaimniecības komersantiem pašiem noteikt ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifus. Līdzīgi tas šobrīd ir atļauts siltumapgādes nozarē, kur SPRK paātrinātā kārtībā vērtē komersantu pašu noteikto tarifu aprēķinu pareizību.

Ar konsultāciju dokumentu par grozījumiem ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikā iespējams iepazīties SPRK tīmekļvietnē. Priekšlikumus un komentārus par noteikumu projektu lūdzam iesniegt SPRK līdz š.g. 9.septembrim, nosūtot tos uz [email protected].

Kopumā (uz 06.09.22.) SPRK vērtēšanā ir divdesmit viens ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projekts. Par tiem vairāk iespējams uzzināt SPRK iesniegto ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projektu interaktīvajā kartē. Šogad kopumā apstiprināti 19 ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifi.

Plašāks skaidrojums "Par ko maksā ūdenssaimniecības pakalpojumu lietotāji?" SPRK tīmekļvietnē publicētajā interaktīvajā materiālā.

Pirms SPRK kompetencē esošu normatīvo aktu izdošanas, kā arī par tiem SPRK kompetencē esošajiem jautājumiem, par kuriem nepieciešams izzināt attiecīgās regulējamās nozares tirgus dalībnieku viedokli, SPRK veic publiskās konsultācijas. To ietvaros SPRK savā tīmekļvietnē publisko sagatavoto konsultāciju dokumentu un aicina tirgus dalībniekus, kā arī interesentus iesniegt komentārus un priekšlikumus. Pērn SPRK kopumā veica 35 publiskās konsultācijas.