REMIT

Drukāt

Elektroenerģijas tirgus likuma 37.5 panta pirmā daļa un Enerģētikas likuma 5. panta trešā daļa nosaka, ka tirgus dalībnieki un pārvades sistēmas operators, veicot darbības elektroenerģijas un dabasgāzes vairumtirgū, ievēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra Regulas (ES) Nr. 1227/2011 par enerģijas vairumtirgus integritāti un pārredzamību (turpmāk – REMIT) prasības, tostarp aizliegumu darījumos ļaunprātīgi izmantot iekšējo informāciju, tirgus manipulāciju aizliegumu, kā arī pienākumu sniegt informāciju Regulatoram un Energoregulatoru sadarbības aģentūrai (turpmāk – ACER).

Saskaņā ar REMIT 13. panta pirmo daļu Regulators nodrošina REMIT 3. un 5. pantā noteikto aizliegumu un 4., 7.c, 8., 9. un 15. pantā noteikto pienākumu ievērošanu. Elektroenerģijas tirgus likuma 37.5 panta otrajā daļā un Enerģētikas likuma 5. panta ceturtajā daļā ir noteikts, ka REMIT ievērošanu uzrauga Regulators tam noteiktās kompetences ietvaros.

Enerģijas vairumtirgi Eiropā paplašinās un aizvien vairāk ir savstarpēji saistīti. Tirgus ļaunprātīga izmantošana vienā dalībvalstī var ietekmēt arī enerģijas cenas citās dalībvalstīs. Līdz šim tikai dažas dalībvalstis ir veiksmīgi organizējušas enerģijas vairumtirgu uzraudzību savas valsts robežās. Tāpēc Eiropas Savienība (turpmāk – ES) ir nolēmusi, ka ir svarīgi izveidot īpašu tirgus integritātes un pārredzamības regulējumu attiecībā uz gāzes un elektroenerģijas vairumtirdzniecības tirgu ar ES mēroga uzraudzības sistēmu.

Enerģijas vairumtirgi nodrošina galvenos cenu signālus, kas var ietekmēt ražotāju un patērētāju izvēli, kā arī lēmumus ieguldīt ražošanas iekārtās un transportēšanas infrastruktūrā. Ir svarīgi, lai šie signāli atspoguļo patiesos enerģijas piedāvājuma un pieprasījuma apstākļus. Lielāka pārredzamība enerģijas vairumtirgos samazina tirgus manipulāciju un cenu signālu izkropļošanas riskus.

Pārredzamība enerģijas vairumtirgū ir būtiska, lai nodrošinātu to, ka patērētāji maksā taisnīgu cenu par gāzi un elektrību. Tas arī palīdz radīt vienlīdzīgus konkurences apstākļus visiem tirgus dalībniekiem.

REMIT ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobrī izdota Regula (ES) Nr. 1227/2011  par enerģijas vairumtirgus integritāti un pārredzamību. Tā stājās spēkā 2011. gada 28. decembrī un ieviesa saskaņotu ES mēroga sistēmu:

  • definējot tirgus ļaunprātīgu izmantošanu, tirgus manipulācijas, tirgus manipulācijas veikšanas mēģinājumu un iekšējo informāciju enerģijas vairumtirgos;

  • ieviešot nepārprotamu tirgus manipulācijas, tirgus manipulācijas veikšanas mēģinājuma un iekšējās informācijas izmantošanas aizliegumu enerģijas vairumtirgos;

  • izveidojot jaunu sistēmu enerģijas vairumtirgus uzraudzīšanai, lai atklātu un novērstu tirgus manipulācijas un iekšējās informācijas izmantošanu;

  • nodrošinot iepriekš minēto aizliegumu izpildi un piemērojot sankcijas par ļaunprātīgas tirgus izmantošanas pārkāpumiem dalībvalstu normatīvajos aktos.

Saskaņā ar REMIT 1. panta 2. punktu  regula attiecas uz energoproduktu vairumtirdzniecību jeb enerģijas vairumtirgu, kas ietver jebkuru tirgu ES, kurā tiek tirgoti vairumtirdzniecības energoprodukti. Vairumtirdzniecības energoproduktu definīcija ietver:

  • līgumi par elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes, tostarp sašķidrinātās dabasgāzes (LNG), piegādi, ja piegāde notiek ES;

  • līgumi par elektroenerģijas piegādi, kas var izraisīt piegādi ES vienotas nākamās dienas un tekošās dienas sasaistīšanas rezultātā;

  • atvasinātie instrumenti, kas attiecas uz ES saražoto, tirgoto vai piegādāto elektroenerģiju, ūdeņradi vai dabasgāzi;

  • atvasinātie instrumenti, kas attiecas uz elektroenerģiju, kas var izraisīt piegādi ES vienotas nākamās dienas un tekošās dienas sasaistīšanas rezultātā;

  • līgumi, kas attiecas uz elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes transportēšanu ES;

  • atvasinātie instrumenti, kas attiecas uz elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes transportēšanu ES;

  • līgumi, kas attiecas uz elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes uzglabāšanu ES;

  • atvasinātie instrumenti, kas attiecas uz elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes uzglabāšanu ES.

Līgumi par elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes piegādi un sadali izmantošanai galapatērētājiem nav vairumtirdzniecības energoprodukti, izņemot gadījumus, ja patēriņš pārsniedz 600 GWh gadā.

REMIT neskar Regulu (ES) Nr. (ES) Nr. 648/2012(ES) Nr. 596/2014(ES) Nr. 600/2014 un Direktīvas 2014/65/ES piemērošanu attiecībā uz darbībām, kurās iesaistīti finanšu instrumenti, kā definēts Direktīvas 2014/65/ES 4. panta 1. punkta 15. apakšpunktā, kā arī Savienības konkurences tiesību piemērošanu praksei, uz kuru attiecas šī regula. 

Saskaņā ar REMIT 2. panta 6. punktu  "enerģijas vairumtirgus" ir jebkurš Savienības tirgus, kur tirgo vairumtirdzniecības energoproduktus. Enerģijas vairumtirgu veido gan preču tirgi, gan atvasināto instrumentu tirgi, kas nozīmīgi ietekmē enerģijas un finanšu tirgus, un cenu veidošanās abos sektoros ir savstarpēji saistīta. Tie ietver regulētos tirgus, daudzpusējas tirdzniecības sistēmas un pārrobežu tirdzniecības darījumus un divpusējos līgumus (tiešos vai ar brokeru starpniecību).

Pēc ACER interpretācijas, enerģijas vairumtirgus definīcija ietver, bet neaprobežojas ar:

  • balansēšanas tirgi elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes tirdzniecībai ar piegādi ES;

  • pārdispečēšanas un kompensācijas tirdzniecības mehānismi, ciktāl tajos tiek tirgoti vairumtirdzniecības energoprodukti;

  • dienas vai vienas dienas tirgi elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes tirdzniecībai ar piegādi ES;

  • savienoti tirgi elektroenerģijas tirdzniecībai vienu dienu iepriekš un vienas dienas ietvaros, kas var novest pie piegādes ES;

  • dienas iepriekš vai divu dienu iepriekš tirgi elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes tirdzniecībai ar piegādi ES, tostarp nedēļas nogales produkti;

  • fiziskie tirgi elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes tirdzniecībai ar piegādi ES, tostarp fizisku nākotnes līgumu un nestandartizētu ilgtermiņa līgumu tirgi;

  • elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes transportēšanas jaudu tirgi ES;

  • atvasināto instrumentu tirgi, kas saistīti ar ES saražoto, tirgoto vai piegādāto elektroenerģiju, ūdeņradi vai dabasgāzi, tostarp finanšu ārpusbiržas tirgi;

  • atvasināto instrumentu tirgi, kas saistīti ar savienotiem tirgiem elektroenerģijas tirdzniecībai nākamajā dienā un vienas dienas ietvaros, kas var novest pie piegādes ES;

  • atvasināto instrumentu tirgi, kas saistīti ar elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes transportēšanu ES;

  • elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes uzglabāšanas tirgi ES;

  • atvasināto instrumentu tirgi, kas saistīti ar elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes uzglabāšanu ES;

  • ražošanas jaudu tirgi un jaudas atlīdzības mehānismi, ciktāl tajos tiek tirgoti vairumtirdzniecības energoprodukti;

  • vietējie elektroenerģijas elastības tirgi, ciktāl tajos tiek tirgoti vairumtirdzniecības energoprodukti.

Saskaņā ar REMIT 2. panta 7. punktu  "tirgus dalībnieks" ir ikviena persona, tostarp pārvades sistēmu operatori, sadales sistēmu operatori, uzglabāšanas sistēmu operatori un SDG sistēmu operatori, kas iesaistās darījumos, arī iesniedz tirdzniecības rīkojumus, vienā vai vairākos enerģijas vairumtirgos.

ACER izpratnē vismaz šādas personas ir tirgus dalībnieki saskaņā ar REMIT, ja tās veic darījumus, tostarp tirdzniecības rīkojumus, vienā vai vairākos enerģijas vairumtirgos:

  • Enerģijas tirdzniecības uzņēmumi “elektroenerģijas uzņēmuma” nozīmē saskaņā ar Direktīvas 2019/944 2. panta 57. punktu, kas veic vismaz vienu no šādām funkcijām: elektroenerģijas transportēšana, piegāde vai iepirkšana; “dabasgāzes uzņēmuma” nozīmē saskaņā ar Direktīvas 2024/1788 2. panta 15. punktu, kas veic vismaz vienu no šādām funkcijām: dabasgāzes, tostarp sašķidrinātās dabasgāzes (LNG), transportēšana, piegāde vai iepirkšana; un “ūdeņraža uzņēmuma” nozīmē saskaņā ar Direktīvas 2024/1788 2. panta 14. punktu, kas veic vismaz vienu no šādām funkcijām: ūdeņraža transportēšana, piegāde vai iepirkšana;

  • Elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes ražotāji Direktīvas 2019/944 2. panta 38. punkta un 2. panta 14. un 15. punkta nozīmē, tostarp ražotāji, kas piegādā savu produkciju savai iekšējai tirdzniecības vienībai vai enerģijas tirdzniecības uzņēmumam;

  • Dabasgāzes vai ūdeņraža transportētāji;

  • Balansatbildīgās vienības;

  • Vairumtirdzniecības klienti Direktīvas 2019/944 2. panta 2. punkta un Direktīvas 2024/1788 2. panta 51. punkta nozīmē;

  • Galalietotāji Direktīvas 2019/944 2. panta 3. punkta un Direktīvas 2024/1788 2. panta 50. punkta nozīmē, kas darbojas kā viena ekonomiska vienība ar gāzes, ūdeņraža vai elektroenerģijas patēriņa jaudu 600 GWh vai vairāk gadā. Ja galalietotāja patēriņš notiek tirgos ar savstarpēji saistītām cenām, šī lietotāja kopējā patēriņa jauda ir viņa patēriņa jaudu summa visos šajos tirgos;

  • Pārvades sistēmu operatori (PSO) Direktīvas 2019/944 2. panta 35. punkta un Direktīvas 2024/1788 2. panta 18. punkta nozīmē;

  • Ūdeņraža tīklu operatori Direktīvas 2024/1788 2. panta 25. punkta nozīmē;

  • Sadales sistēmu operatori (SSO) Direktīvas 2019/944 2. panta 29. punkta un Direktīvas 2024/1788 2. panta 20. punkta nozīmē;

  • Uzglabāšanas sistēmu operatori (USO) Direktīvas 2019/944 2. panta 59. punkta un Direktīvas 2024/1788 2. panta 6. un 32. punkta nozīmē;

  • Sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) sistēmu operatori (LSO) Direktīvas 2024/1788 2. panta 34. punkta nozīmē;

  • Investīciju sabiedrības MiFID II 4. panta 1. punkta 1. apakšpunkta nozīmē.

Svarīgs kritērijs, lai izvērtētu, vai uzņēmums ir tirgus dalībnieks, ir darījumu slēgšanas esamība, tostarp tirdzniecības pieteikumu izvietošana enerģijas vairumtirgos.

Tirgus dalībnieki, kuri ir iedibināti vai rezidenti trešā valstī un kuri iesaistās darījumos, par ko ir jāziņo ACER, ievērojot REMIT 8. panta 1. punktu:

  • izraugās pārstāvi dalībvalstī, kurā tirgus dalībnieki darbojas enerģijas vairumtirgos, un tirgus dalībnieki reģistrējas minētās dalībvalsts regulatīvajā iestādē. Pārstāvi ieceļ ar rakstisku pilnvarojumu, un tas ir pilnvarots rīkoties tirgus dalībnieku vārdā;

  • pilnvaro savu izraudzīto pārstāvi, lai valsts regulatīvās iestādes vai ACER varētu vērsties pie tā papildus šādiem tirgus dalībniekiem vai to vietā visos jautājumos, kas nepieciešami saistībā ar šo regulu izdotu lēmumu vai informācijas pieprasījumu saņemšanai, ievērošanai un izpildei;

  • piešķir savam izraudzītajam pārstāvim nepieciešamās pilnvaras un līdzekļus, lai garantētu to efektīvu un savlaicīgu sadarbību ar valsts regulatīvajām iestādēm vai ACER un ievērotu saistībā ar šo regulu izdotus valsts regulatīvo iestāžu vai ACER lēmumus un informācijas pieprasījumus, tostarp, nodrošinot piekļuvi prasītajai informācijai;

  • paziņo ACER un tās dalībvalsts valsts regulatīvajai iestādei, kurā to izraudzītais pārstāvis ir rezidents vai ir iedibināts, minētā izraudzītā pārstāvja vārdu un uzvārdu vai nosaukumu, e-pasta adresi, pasta adresi un tālruņa numuru.

Pārstāvja izraudzīšanās neskar tiesiskās prasības, ko varētu celt pret pašu tirgus dalībnieku.

Saskaņā ar REMIT 2. panta 1. punktu, "iekšējā informācija" ir precīza informācija, kas nav darīta zināma atklātībai, kas tieši vai netieši attiecas uz vienu vai vairākiem vairumtirdzniecības energoproduktiem un kas varētu ievērojami ietekmēt minēto vairumtirdzniecības energoproduktu cenas, ja tā tiktu darīta zināma atklātībai. Četri definīciju veidojošie elementi ir šādi:

  • informācija ir precīza;

  • tā nav publiska;

  • tā tieši vai netieši attiecas uz vienu vai vairākiem energoproduktiem;

  • ja šī informācija tiktu publiskota, tad tā varētu ievērojami ietekmēt vairumtirdzniecības energoproduktu cenas. Informācija par tirgus dalībnieka tirdzniecības plāniem un stratēģijām netiek uzskatīta par iekšējo informāciju.

Šajā definīcijā “informācija” ir:

  • informācija, kas jādara zināma atklātībai saskaņā ar Regulu (ES) 2019/943 un Regulu (EK) Nr. 715/2009, tostarp pamatnostādnes un tīklu kodeksi atbilstīgi minētajām regulām;

  • informācija, kas attiecas uz elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes ražošanas, glabāšanas, patēriņa vai pārvades iekārtu jaudu un izmantošanu vai ir saistīta ar sašķidrinātas dabasgāzes iekārtu jaudu un izmantošanu, tostarp šo iekārtu plānotu vai neplānotu nepieejamību;

  • informācija, kas jāpublisko saskaņā ar ES vai valstu līmeņa tiesību vai regulatīvajām normām, tirgus noteikumiem, līgumiem vai paražu tiesībām attiecīgajā enerģijas vairumtirgū, ciktāl šāda informācija varētu ievērojami ietekmēt vairumtirdzniecības energoproduktu cenas;

  • informācija, ko tirgus dalībnieks vai citas personas, kuras rīkojas tirgus dalībnieka vārdā, sniedz pakalpojumu sniedzējam, kurš tirgojas tirgus dalībnieka vārdā, un kas attiecas uz vēl neizpildītiem tirgus dalībnieka rīkojumiem attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktiem; šī informācija ir precīza rakstura un tieši vai netieši attiecas uz vienu vai vairākiem vairumtirdzniecības energoproduktiem;

  • cita informācija, ko saprātīgs tirgus dalībnieks varētu izmantot kā daļēju pamatu savam lēmumam noslēgt darījumu vai izdot tirdzniecības rīkojumu attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu.

Iekšējā informācija var attiekties uz jebkuru informāciju, kas ietilpst iepriekš minētajos normatīvajos aktos, kā arī šāda papildu informācija, ciktāl tai varētu būt nozīmīga ietekme uz vairumtirdzniecības energoproduktu cenām:

  • elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes ražošanas iekārtu jauda un izmantošana, tostarp šo iekārtu plānotā un neplānotā nepieejamība;

  • elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes uzglabāšanas iekārtu jauda un izmantošana, tostarp šo iekārtu plānotā un neplānotā pieejamība;

  • elektroenerģijas, ūdeņraža vai dabasgāzes patēriņa iekārtu jauda un izmantošana, tostarp šo iekārtu plānotā un neplānotā nepieejamība;

  • pārvades iekārtu jauda un izmantošana, tostarp šo iekārtu plānotā vai neplānotā nepieejamība;

  • sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) iekārtu jauda un izmantošana, tostarp šo iekārtu plānotā un neplānotā nepieejamība;

  • tiesību aktu vai normatīvo aktu noteikumi valsts līmenī;

  • tiesību aktu vai normatīvo aktu noteikumi ES līmenī;

  • tirgus noteikumi;

  • līgumi u.c.

Saskaņā ar REMIT 2. panta 2. punktu, "tirgus manipulācijas" ir:

a) iesaistīšanās jebkādā darījumā vai jebkāda tirdzniecības rīkojuma izdošana, grozīšana vai atsaukšana, vai jebkāda cita rīkošanās attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktiem:

  • kura raida vai varētu raidīt nepatiesus vai maldinošus signālus attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu piedāvājumu, pieprasījumu vai cenu;

  • kurā viena persona vai vairākas personas, kas kopdarbojas, vienam vai vairākiem vairumtirdzniecības energoproduktiem ir nodrošinājušas vai varētu nodrošināt mākslīgu cenas līmeni, ja vien persona, kura iesaistījusies darījumā vai izdevusi tirdzniecības rīkojumu, nepierāda, ka šādas rīcības motīvi ir likumīgi un ka šāds darījums vai tirdzniecības rīkojums atbilst attiecīgajā enerģijas vairumtirgū pieņemtajai tirgus praksei;

  • kurā izmanto fiktīvu mehānismu vai citu veidu krāpšanu vai viltu, kas raida vai varētu raidīt nepatiesus vai maldinošus signālus attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu piedāvājumu, pieprasījumu vai cenu;

b) informācijas, kura sniedz vai var sniegt nepareizas vai maldinošas norādes attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu piedāvājumu, pieprasījumu vai cenu, izplatīšana plašsaziņas līdzekļos, arī internetā vai ar jebkādiem citiem līdzekļiem, tostarp arī baumu un nepareizu vai maldinošu ziņu izplatīšana, ja šo informāciju izplatījusī persona zināja vai tai būtu vajadzējis zināt to, ka šī informācija ir nepareiza vai maldinoša. Ja informācija tiek izplatīta žurnālistikas vai mākslinieciskās izteiksmes nolūkos, šādu informācijas izplatīšanu izvērtē, ņemot vērā noteikumus, kas reglamentē preses brīvību un vārda brīvību citos plašsaziņas līdzekļos, ja vien:

  • minētās personas tieši vai netieši negūst kādu labumu vai peļņu no attiecīgās informācijas izplatīšanas; vai

  • izpaušana vai izplatīšana netiek veikta ar nodomu maldināt tirgu attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu piedāvājumu un pieprasījumu vai cenu;

c) nepatiesas vai maldinošas informācijas nosūtīšana vai nepatiesu vai maldinošu ievades datu sniegšana attiecībā uz etalonu, ja persona, kas nosūtījusi informāciju vai sniegusi ievades datus, zināja vai tai bija jāzina, ka tie ir nepatiesi vai maldinoši, vai jebkura cita rīkošanās, kuras rezultātā etalona aprēķināšana tiek manipulēta.

Tirgus manipulācijas var nozīmēt juridiskas personas rīcību vai – saskaņā ar ES vai valsts tiesību aktiem – tādas fiziskas personas rīcību, kura piedalās lēmuma pieņemšanā par darbību veikšanu attiecīgās juridiskās personas vārdā.

Saskaņā ar REMIT 2. panta 3. punktu, "mēģinājums veikt tirgus manipulācijas" ir:

a) jebkurš darījums, jebkura tirdzniecības rīkojuma izdošana vai jebkuras citas darbības attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktiem, lai:

  • sniegtu nepareizas vai maldinošas norādes attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu piedāvājumu, pieprasījumu vai cenu;

  • noteiktu mākslīgu cenu vienam vai vairākiem vairumtirdzniecības energoproduktiem, ja vien persona, kas veikusi darījumu vai izdevusi tirdzniecības rīkojumu, nepierāda, ka šādas rīcības motīvi ir likumīgi un ka minētais darījums vai tirdzniecības rīkojums atbilst pieņemtajai tirgus praksei attiecīgajā enerģijas vairumtirgū;

  • izmantotu fiktīvas procedūras vai cita veida krāpšanu vai viltu, kas sniedz vai var sniegt nepareizas vai maldinošas norādes attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu piedāvājumu, pieprasījumu vai cenu;  vai

b) informācijas izplatīšana, izmantojot plašsaziņas līdzekļus, tostarp internetu, vai arī kādus citus līdzekļus ar nolūku sniegt nepareizas vai maldinošas norādes attiecībā uz vairumtirdzniecības energoproduktu piedāvājumu un pieprasījumu vai cenu.

Eiropas Savienības Energoregulatoru sadarbības aģentūra (ACER) tika izveidota 2011. gada martā, lai veicinātu sadarbību starp ES valstu regulatīvajām iestādēm (VRI) enerģētikas jomā un palīdzētu nodrošināt vienota Eiropas elektroenerģijas dabasgāzes un ūdeņraža tirgus efektīvu darbību. ACER galvenā mītne atrodas Ļubļanā, Slovēnijā.

ACER, saskaņā ar REMIT, veic šādas funkcijas un uzdevumus:

  • Uzrauga darījumus ar vairumtirdzniecības energoproduktiem, lai konstatētu un novērstu tirgus manipulācijas un iekšējās informācijas ļaunprātīgu izmantošanu (7. pants);

  • Apkopo datus no tirgus dalībniekiem un veic analīzi, lai identificētu aizdomīgas darbības un sniegtu informāciju valstu regulatīvajām iestādēm (8. pants);

  • Koordinē uzraudzības darbības ar valstu regulatīvajām iestādēm, tostarp pārrobežu gadījumos (7. un 13. pants);

  • Var veikt izmeklēšanu par pārkāpumiem, kas skar vismaz divas dalībvalstis, ciešā sadarbībā ar attiecīgajām valsts iestādēm (13. pants);

  • Veic pārbaudes uz vietas, ja nepieciešams izmeklēšanas ietvaros (13.a pants);

  • Var pieprasīt informāciju un pieņemt liecības izmeklēšanas gaitā (13.b un 13.c pants);

  • Var piemērot soda maksājumus par nesadarbošanos izmeklēšanā vai informācijas nesniegšanu (13.g pants);

  • Iesniedz Eiropas Komisijai ziņojumu par REMIT piemērošanu un publisko daļu no informācijas, izņemot sensitīvu komercinformāciju (7. panta 3. punkts, 12. pants);

  • Sagatavo un publicē ikdienējo sašķidrinātās dabasgāzes (SDG) cenas novērtējumu un etalonu, balstoties uz tirgus datiem (7.a–7.e pants);

  • Izveido un uztur tirgus dalībnieku Eiropas reģistru (9. pants);

  • Nodrošina informācijas apmaiņu ar Eiropas Komisiju, valstu regulatīvajām iestādēm, finanšu iestādēm, konkurences iestādēm u.c. (10. pants);

  • Var izdot pamatnostādnes un ieteikumus par REMIT piemērošanu valstu regulatoriem un tirgus dalībniekiem (16.b pants).

ACER vadlīnijas par REMIT piemērošanu ir izstrādātas ar mērķi sniegt atbalstu dalībvalstu valsts regulatīvajām iestādēm, lai nodrošinātu nepieciešamo koordināciju un saskaņotu darbību veicot REMIT noteikto pienākumu un aizliegumu uzraudzību.

Vadlīnijas ir apzināti sagatavotas formāli nesaistošā veidā un pārskatāmības nolūkos ir publiski pieejamas. Vadlīnijas tiek regulāri atjauninātas, lai atspoguļotu mainīgos tirgus apstākļus un pieredzi, kas gūta ACER un valsts regulatīvajās iestādēs, kā arī no atgriezeniskās saites no tirgus dalībniekiem un citām ieinteresētajām personām.

Citu informāciju un dokumentus saistībā ar REMIT var atrast ACER  tīmekļvietnē.

Tirgus dalībniekiem un personām, kas profesionāli veic darījumus enerģijas vairumtirgū, ir šādi galvenie pienākumi un ierobežojumi, kas noteikti REMIT:

  • 3. pantā – aizliegums darījumos ļaunprātīgi izmantot iekšējo informāciju;

  • 4. pantā – pienākums publiskot iekšējo informāciju;

  • 5. pantā – aizliegums veikt tirgus manipulācijas.

Ja tirgus dalībnieks neievēro REMIT noteiktās prasības, tad Regulatoram ir tiesības uzlikt soda naudu saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 46. pantu un Enerģētikas likuma 104. pantu.

Saskaņā ar REMIT 5.a pantu tirgus dalībniekiem, kuri izmanto algoritmisko tirdzniecību vai nodrošina tiešu elektronisko piekļuvi organizētai tirdzniecības vietai, ir pienākums paziņot par to gan attiecīgajai valsts regulatīvajai iestādei, gan ACER. Šis pienākums ir spēkā no 2024.gada 7.maija, un to iespējams izpildīt, aktualizējot informāciju Centralizētu Eiropas enerģijas tirgus dalībnieku  reģistrā (Centralized European Register for Energy Market Participants – CEREMP).

Jebkurai personai, kura profesionāli organizē vai izpilda darījumus ar vairumtirdzniecības energoproduktiem, un kurai ir pamatotas aizdomas, ka darījums varētu pārkāpt REMIT noteikto regulējumu, saskaņā ar REMIT 15. pantu ir pienākums nekavējoties un jebkurā gadījumā ne vēlāk kā četras nedēļas no dienas, kad minētā persona uzzinājusi par aizdomīgo notikumu, par to paziņot ACER un attiecīgajai valsts regulatīvajai iestādei (Latvijā – Regulatoram).

ACER  ir izveidojusi platformu, kurā personas var ziņot par aizdomīgiem darījumiem, tādējādi izpildot savu ziņošanas pienākumu. Iesniegt attiecīgo ziņojumu var ACER tīmekļvietnes saitē.

Par jebkuru papildu informāciju saistībā ar REMIT, lūdzu, konsultējieties ar ACER, izmantojot tiešsaistes formu

Ņemot vērā REMIT 8. panta 2. un 6. punktu Eiropas Komisija 2014. gada 17. decembrī ir pieņēmusi Komisijas īstenošanas regulu (ES) Nr. 1348/2014 par datu ziņošanu, īstenojot REMIT 8. panta 2.  punktu un 8. panta 6. punktu (turpmāk – Īstenošanas regula).

Ja tirgus dalībnieks iesaistās darījumos, par kuriem ir jāziņo ACER saskaņā ar REMIT 8. panta 1. daļu, tad saskaņā ar Īstenošanas regulas 12. panta 2. daļu viņam ir šādi pienākumi:

  • ziņot par vairumtirdzniecības energoproduktu līgumiem, kas noslēgti organizēta tirgus vietās (biržās);

  • ziņot par līgumiem, kas noslēgti ārpus organizēta tirgus (divpusējie darījumi).

Savukārt elektroenerģijas un gāzes pārvades sistēmas operatoru tīkls (PSOET) saskaņā ar Īstenošanas regulas 12. panta 2. daļu tirgus dalībnieku vārdā sniedz ACER informāciju par elektroenerģijas un dabasgāzes ražošanas, patēriņa un pārvades iekārtu jaudu un izmantošanu, tostarp par šo iekārtu plānotu vai neplānotu pieejamību.

Atbilstoši REMIT 9. panta 1. punktam, tirgus dalībnieki, kuri iesaistās darījumos, par kuriem ir jāziņo ACER saskaņā ar REMIT 8. panta 1. punktu, reģistrējas attiecīgās valsts regulatīvajā iestādē (Latvijā – Regulatorā), kurā tie ir iedibināti vai ir rezidenti. Šim nolūkam ACER ir izveidojis speciālu Centralizētu Eiropas enerģijas tirgus dalībnieku reģistru (Centralized European Register for Energy Market Participants – CEREMP). Tirgus dalībnieki reģistrējas tajā dalībvalstī, kurā tie ir reģistrēti vai dzīvo, vai, ja tie nav reģistrēti vai nedzīvo Savienībā, – dalībvalstī, kurā tie darbojas. Tirgus dalībnieki reģistrējas tikai vienā valsts regulatīvajā iestādē. Dalībvalstis neprasa vēlreiz reģistrēties tirgus dalībniekam, kurš jau ir reģistrēts citā dalībvalstī.

Visu ES dalībvalstu publiski pieejamais CEREMP reģistrā reģistrēto tirgus dalībnieku saraksts pieejams saitē ACER tīmekļvietnē.

Lai reģistrētos CEREMP reģistrā, lūdzu izmantojiet saiti Regulatora tīmekļvietnē.