Kopš 2023. gada sākuma SPRK elektronisko sakaru un pasta nozarēs piemērojusi naudas sodus vairāk nekā 80 tūkstošu eiro apmērā

Drukāt
Elektroniskie sakari

No 2023. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 1. oktobrim Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) administratīvo pārkāpumu lietās elektronisko sakaru un pasta nozaru komersantiem piemērojusi naudas sodus kopumā 86 375 eiro apmērā. Lielākajā daļā gadījumu naudas sodi piemēroti par pieprasītās informācijas nesniegšanu, taču ir arī cita veida pārkāpumi kā galalietotāju tiesību pārkāpšana vai citu prasību nepildīšana. Informācijas nesniegšanas gadījumos naudas soda piemērošana ir galējais līdzeklis, ja komersants nav ņēmis vērā SPRK nosūtītos atgādinājumus un brīdinājumus.

“Elektronisko sakaru nozarē un pasta nozarē SPRK administratīvā pārkāpuma lietas lielākoties ir uzsākusi par informācijas nesniegšanu, kas kavē SPRK funkciju veikšanu. SPRK cenšas palīdzēt komersantiem izpildīt noteiktos pienākumus –vispirms nosūtam atgādinājumu, tad brīdinām par atbildību, tā mudinot komersantu nekavēties ar normatīvajos aktos noteikto prasību pildīšanu. Ja tas netiek ievērots, SPRK uzsāk administratīvā pārkāpuma lietu, taču lietas uzsākšana vēl nenozīmē naudas soda piemērošanu – arī līdz lietas izskatīšanas beigām komersantam ir iespēja iesniegt prasīto, novēršot pārkāpumu, un nenonākt pie naudas soda. Ja pārkāpums pieļauts pirmo reizi, vairumā gadījumu tiek izteikts brīdinājums. Naudas sods tiek piemērots gadījumos, ja komersants atkārtoti pieļauj pārkāpumu un informāciju joprojām neiesniedz, ignorējot SPRK pieprasījumus un atgādinājumus.

Tomēr gadījumos, ja sods noteikts par cita veida pārkāpumu, piemēram, par galalietotāju tiesību pārkāpšanu, par regulējamo sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu bez reģistrācijas paziņojuma nosūtīšanas vai par numerācijas lietošanas tiesību nosacījumu nepildīšanu –, tiek ņemts vērā pārkāpuma raksturs, un arī naudas soda apmērs ir lielāks. Šādos gadījumos nereti komersanti pārsūdz piemēroto sodu tiesā, un atsevišķas lietas tiek izskatītas jau ilgāku laika periodu,” skaidro SPRK padomes priekšsēdētāja Alda Ozola.

Atbilstoši Elektronisko sakaru likumam, Latvijā reģistrētam elektronisko sakaru komersantam ir pienākums SPRK noteiktajā termiņā, apjomā un detalizācijas līmenī sniegt informāciju, kas nepieciešama SPRK funkciju izpildei, tai skaitā arī informāciju, kas ietver komercnoslēpumu. Šāda veida informācija var būt informācija par sniegtajiem pakalpojumiem, pakalpojumu rādītājiem, galalietotāju skaitu, ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem, atbildes uz SPRK jautājumiem, kā arī cita veida dati. Ja pēc brīdinājuma saņemšanas vai pārkāpuma lietas uzsākšanas komersants novērš pārkāpumu, informācijas iesniegšanas gadījumos pārkāpuma lietu visbiežāk izbeidz un sodu nepiemēro. Savukārt, ja pārkāpums ietekmējis tirgus darbību vai skar galalietotāju tiesības, pie soda piemērošanas vērtē pārkāpuma raksturu.

Elektronisko sakaru likums paredz, ka SPRK uzrauga elektronisko sakaru nozari, lai veicinātu konkurenci un aizsargātu galalietotāju tiesības. Savukārt Pasta likums paredz, ka SPRK uzrauga pasta nozares normatīvo aktu ievērošanu. Līdz ar to SPRK kompetence attiecas gan uz balss sakaru un interneta piekļuves pakalpojumiem fiksētā tīklā un mobilā tīklā, gan uz pasta pakalpojumu uzraudzību. Lai SPRK varētu realizēt iepriekšminētajos likumos noteiktās prasības, tai ir tiesības pieprasīt un noteiktajā termiņā netraucēti saņemt informāciju no personām, kas darbojas elektronisko sakaru nozarē vai pasta nozarē.

Savukārt likums Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteic, ka elektronisko sakaru un pasta nozarē SPRK ir tiesības piemērot administratīvo sodu, ja komersants šajā nozarē darbojas bez sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas vai reģistrācijas paziņojuma nosūtīšanas, kā arī gadījumos, ja pārkāpj vispārējās atļaujas noteikumus, neievēro nozares normatīvo aktu prasības.

Šobrīd SPRK ir reģistrēti 202 elektronisko sakaru komersanti un 57 komersanti pasta nozarē.