Kā rīkoties plaša un neplānota elektrības atslēguma gadījumā

Drukāt
Elektroenerģija

Neplānoti, ilgi un plaši elektrības atslēgumi Latvijā lielākoties rodas nelabvēlīgu laikapstākļu, piemēram, vētru vai pērkona negaisu, plūdu, apledojuma, ietekmē. Ja iespējams, elektroapgāde klientiem tiek atjaunota nekavējoties. Taču ir situācijas, kad veikt remontdarbus uzreiz nav iespējams, tostarp nav iespējams piekļūt bojājuma vietai dabas stihijas dēļ.

Iestājoties masveida bojājumu apstākļiem, sadales sistēmas operators AS "Sadales tīkls" mobilizē savus un sadarbības partneru resursus – līdz pat vairākiem simtiem elektromontieru, kuri, tiklīdz laikapstākļi to atļauj, strādā pie bojājumu novēršanas pat diennakts režīmā, līdz elektrības piegāde klientiem atjaunota. Ja iespējams, elektroapgāde klientiem tiek atjaunota nekavējoties – veicot pārslēgumus elektrotīklā un izolējot bojājumu vietas, vēl pirms paša bojājuma novēršanas uzsākšanas.

Novēršot bojājumus, "Sadales tīkls" prioritāri izvērtē to bīstamību un sākotnēji atjauno elektroapgādi vidējā sprieguma līnijās, jo bez tām nebūs elektrības arī saistītajās zemsprieguma līnijās.

Lai gan lielākajai daļai klientu elektroapgāde arī masveida bojājumu situācijās parasti tiek atjaunota dažu stundu laikā, var būt situācijas, kad elektrība netiek atjaunota pat vienu vai vairākas diennaktis. Iemesli tam var būt dažādi:

  • laikapstākļu dēļ darbs elektrotīklā var apdraudēt uzņēmuma darbinieku drošību;

  • kavēta piekļuve bojājuma vietai;

  • bojājumu skaits un sarežģītība kopumā vai atsevišķos elektrotīkla posmos ir ļoti liela;

  • elektroapgādi atjaunot nav iespējams drošības apsvērumu dēļ (piemēram, applūdusi infrastruktūra).

Ilgāku laiku bieži vien prasa bojājumu novēršana nelielos, parasti mežainos elektrolīniju atzaros. Tā kā tās nav maģistrālās elektrolīnijas, bojājumi parasti rada elektroapgādes traucējumus mazākam klientu skaitam, vienlaikus bojājumu apjoma un sarežģītības dēļ to novēršana ir ievērojami ilgāka.

Pieaugot bojājumu apmēram un stihijas ilgumam, prognozēt elektroapgādes atjaunošanas laiku kļūst arvien sarežģītāk. Darbi ir jāpārplāno, vērtējot iespējamos riskus darbinieku drošībai, bojājumu bīstamību un ietekmi uz kopējo elektrotīklu. Tāpēc var gadīties situācijas, kad prognozes pasliktinās vai kļūst ļoti aptuvenas.

Klientiem, kuriem "Sadales tīkla" tehnisko darbu dēļ ir nācies vairāk nekā 24 stundas pavadīt bez elektrības, sagādātās neērtības tiek kompensētas, rēķinā par atbilstošo mēnesi neiekļaujot fiksēto ikmēneša maksu par elektrības pieslēgumu.

Tomēr kompensāciju nepiemēro šādos gadījumos:

  • elektrības pārtraukums ir reģistrēts laikā, kad Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs attiecīgajā valsts reģionā izsludinājis dzelteno, oranžo vai sarkano brīdinājumu;

  • elektrības pārtraukumu nevar novērst ātrāk sistēmas lietotāja vai trešo personu apzinātas vai neapzinātas darbības dēļ;

  • pārtraukums ir radies nepārvaramas varas dēļ (apvērsums, sociālie nemieri, laupīšana, kiberuzbrukums, terora akts, ugunsgrēks, negadījums u.c.);

  • piegāde ir pārtraukta izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā vai elektroenerģijas sistēmas stabila darbības režīma nodrošināšanai;

  • elektrības piegāde nav notikusi, pamatojoties uz valsts civilās aizsardzības vai drošības dienestu un iestāžu pieprasījumu.

Ja pazudusi elektrība, aktuālā informācija par reģistrētajiem elektrotīkla bojājumiem un elektrības atslēgumiem pieejama www.sadalestikls.lv digitālajā atslēgumu kartē. Informācija automātiski atjaunojas ik pa 15 minūtēm.

Iedzīvotāji, kas portālā e-st.lv ir norādījuši kontaktinformāciju saziņai ar "Sadales tīklu", informāciju par atslēgumu un pēc tam arī par elektrības atjaunošanu saņems arī uz norādīto tālruni vai e-pastu.

Masveida bojājumu situācijās "Sadales tīkls" informāciju par stāvokli elektrotīklā regulāri sniedz arī medijiem, kā arī publicē savā Twitter (X), Facebook kontā un mājaslapā.

Kā pieteikt elektrības pārtraukumu?

Ja informācija par elektrības atslēgumu 15-20 minūšu laikā neparādās AS “Sadales tīkls” atslēgumu kartē un netiek saņemta arī īsziņa vai e-pasts, bojājumu jāpiesaka atslēgumu kartes sadaļā "Pieteikt bojājumu". Jāņem vērā, ka elektrotīkla dispečeriem vētru laikā darba apjoms ir milzīgs, tādēļ var paiet ilgāks laiks, līdz katra individuālā pieteikuma dati tiek ievadīti kartē. Pirms elektrības pārtraukuma pieteikšanas noteikti jāpārliecinās, vai bojājums nav radies mājokļa iekštīklā.

Plašu elektrotīkla bojājumu apstākļos "Sadales tīkls" aicina tālruņa numuru 8404 bojājuma pieteikšanai izmantot tikai ārkārtas situācijās (kad ir bažas par bojājuma bīstamību, piemēram, sarauti vadi, dūmi, degšana), vai arī nav iespējas pieteikt bojājumu elektroniski. Tas sniegs iespēju cilvēkiem šo numuru sazvanīt patiešām bīstamās situācijās.

Dzīvībai un veselībai bīstamās situācijās bojājumu pieteikt var arī, zvanot uz 112.

Mājaslapas sadaļā "Pieteikt bojājumu" var pieteikt arī tādus elektrotīkla bojājumus kā krituši koki un zari, bojāti vadi, kabeļi, balsti un citi defekti. Tas palīdzēs "Sadales tīkla" speciālistiem ātrāk novērst visus defektus.

Kā sagatavoties gaidāmai dabas stihijai

Ja Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra speciālisti vēsta par stipru vēju vai citas dabas stihijas tuvošanos, AS “Sadales tīkls” rekomendē veikt dažus vienkāršus sagatavošanās darbus.

  • Uzlādējiet mobilo tālruni! Tas ļaus būt sasniedzamam un noderēs, lai bīstamās situācijās sazinātos ar operatīvajiem dienestiem.

  • Pārvietojiet automašīnu tālāk no elektropārvades līnijām!

  • Negaisa laikā savlaicīgi atvienojiet elektroiekārtas no rozetes, jo zibens spēriens var tās sabojāt!

  • Telpām, kuras varētu applūst, atslēdziet elektrību, izslēdzot elektrības automātslēdžus ("korķus")!

  • Bez īpašas vajadzības nedodieties laukā, īpaši uzmanieties elektrolīniju un citu elektroietaišu tuvumā! Netuvojieties elektrolīnijām, ja tajās iekārušies koki, redzami pārrauti vadi vai applūduši sadales skapji!

  • Turiet ieslēgtus apgaismojuma slēdžus – tas ļaus uzreiz pamanīt, ka elektrības piegāde ir atjaunota!

  • Pārrunājiet ar ģimenes locekļiem, kā rīkosieties elektrības atslēguma gadījumā. Īpaši svarīgi tas ir gadījumos, kad elektrība mājoklī ir primārais enerģijas avots.

Vēl pirms stihija tuvojas:

  • Iegādājieties lukturīti un novietojiet tā, lai arī tumsā spētu to ātri atrast!

  • Pārliecinieties, ka īpaši jutīgas iekārtas aprīkotas ar nepārtrauktās barošanas papildiekārtām jeb UPS! Šādas iekārtas iespējams iegādāties elektronikas vai saimniecības preču veikalos.

  • Apsveriet ģeneratora uzstādīšanu! Ja īpašumā ir elektroiekārtas, kuru darbībai elektroapgādes pārtraukumi nav pieļaujami, iegādājieties vai iznomājiet ģeneratoru.

Lai mazinātu laikapstākļu ietekmi, AS "Sadales tīkls" pakāpeniski pārbūvē elektrolīnijas no gaisa kailvadu līnijām uz gaisa (t.s., piekarkabeļiem) vai pazemes kabeļiem. Pašlaik izolēta sadales elektrotīkla (pazemes vai gaisa kabeļlīnijas) īpatsvars sasniedz jau vairāk nekā 65 %. Tāpat AS “Sadales tīkls” ik gadu veic elektrolīniju trašu tīrīšanu aptuveni 4000-5000 km garumā.

Tomēr trašu tīrīšana nepasargā no apledojuma, stipra vēja nestiem zariem vai ārpus elektrotīkla aizsargjoslas augošu garu koku lūšanas, tāpēc "Sadales tīkla" spēkos ir tikai bojājumu iespējamību samazināt, pilnībā laikapstākļu neietekmējams elektrotīkls nav iespējams nekur pasaulē. Jāņem vērā, ka elektroapgādes pārtraukumi var notikt gan nelabvēlīgu laikapstākļu, gan citu iemeslu dēļ.

Kopš 2010. gada t.s. SAIDI rādītājs jeb neplānoto atslēgumu ilgums vidēji vienam klientam gada laikā samazinājies aptuveni piecas reizes.

Materiāls sagatavots sadarbībā ar AS "Sadales tīkls".