Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) veikusi izpēti un sagatavojusi elektronisko sakaru tirgu analīzi. Lai uzklausītu Latvijas tirgus dalībnieku viedokli par ziņojumu, SPRK izsludinājusi publisko konsultāciju. SPRK izsludinātā publiskā konsultācija ir par nepieciešamību veikt regulēšanas pasākumus Eiropas Komisijas (EK) tirgus ieteikumā noteiktajos interneta piekļuves tirgos, proti, vairumtirdzniecības līmeņa vietējā piekļuvē fiksētā vietā (tirgū 1) un plašpatēriņa produktu vairumtirdzniecības līmeņa centralizētā piekļuvē fiksētā vietā (tirgū 3b).
Minēto tirgu regulēšana paredz pienākumu komersantam ar būtisku ietekmi tirgū (šajā gadījumā SIA “Tet”) dot piekļuvi savai infrastruktūrai citiem elektronisko sakaru komersantiem. Piekļuves nodrošināšana ir iespēja SIA “Tet” galalietotājam mainīt operatoru, saglabājot esošo abonentlīniju. Tas nozīmē, ka citi elektronisko sakaru komersanti var sniegt internetu un citus elektronisko sakaru pakalpojumus galalietotājiem, izmantojot SIA “Tet” infrastruktūru.
Izpētes veikšanas gaitā tiek izvērtēts, vai vēl arvien nepieciešama regulēšana abos tirgos. Regulēt šos vairumtirdzniecības tirgus ir nepieciešams tikai tad, ja interneta tirgū mazumtirdzniecībā nav vērojama efektīva konkurence. Tādēļ SPRK tirgus analīze tiek veikta, ņemot vērā EK noteiktās prasības, ar mērķi noskaidrot, vai interneta tirgū mazumtirdzniecībā ir efektīva konkurence.
SPRK jau veikusi četras tirgus analīzes kārtas (2007., 2009., 2013. un 2018. gadā), kurās SIA “Tet” bija noteikts kā komersants ar būtisku ietekmi tirgū. Šī ir tirgus analīzes piektā kārta, par kuru izsludināta publiskā konsultācija.
Būtiskākie secinājumi
Līdz šim SPRK konkurences vērtēšana mazumtirdzniecībā attiecās tikai uz fiksēto internetu, neietverot mobilo internetu. Analīzes rezultātā konstatēts, ka laika gaitā mobilais internets Latvijā ir piedzīvojis strauju izaugsmi, kas ir mainījis konkurences apstākļus kopumā, kā arī tirgus analīzes rezultātus.
Šajā tirgus analīzes kārtā SPRK pirmo reizi konstatēja, ka bezlimita mobilais internets mājā vai birojā var aizvietot zemākas veiktspējas vara un bezvadu fiksētā interneta tehnoloģijas. Tādējādi vara un bezvadu apakštirgū ir efektīva konkurence un attiecīgo SIA “Tet” līniju regulēšanu nepieciešams atcelt.
Savukārt augstākas veiktspējas fiksētā interneta tehnoloģijas optikas piekļuves tīklā šobrīd vēl nevar aizvietot ar bezlimita mobilo internetu mājā vai birojā. Optikas apakštirgū efektīva konkurence ir izveidojusies tikai Rīgā, bet ne ārpus Rīgas. Tādējādi iepriekšējās tirgus analīzes kārtās noteikto optisko SIA “Tet” līniju regulēšanu nepieciešams saglabāt tikai ārpus Rīgas, bet Rīgā regulēšana ir jāatceļ. Tas nozīmē, ka citi elektronisko sakaru komersanti interneta un citu pakalpojumu sniegšanai galalietotājiem varēs izmantot SIA “Tet” optiskās līnijas tikai ārpus Rīgas.
SPRK vērš uzmanību, ka SPRK paralēli šai tirgus 1 un tirgus 3b analīzei veica arī piekļuves fiziskai infrastruktūrai vairumtirdzniecībā tirgus analīzi, par kuru drīzumā plānota SPRK publiskā konsultācija ar tirgus dalībniekiem.
Ar konsultācijas dokumentu par elektronisko sakaru tirgus analīzi iespējams iepazīties SPRK tīmekļvietnē. Priekšlikumus un komentārus aicinām sniegt līdz š.g. 8.martam, nosūtot tos uz [email protected]. Ierobežotas pieejamības informācijas gadījumā lūdzam to norādīt un pievienot šo informāciju atsevišķā pielikumā.
Pēc konsultēšanās ar Latvijas tirgus dalībniekiem un Konkurences padomi, kurai konsultāciju dokuments nosūtīts atsevišķi, SPRK nosūtīs šo ziņojumu par elektronisko sakaru tirgus analīzi arī EK, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādei (BEREC) viedokļa sniegšanai.
SPRK regulē elektronisko sakaru nozari, lai veicinātu atvērtu, godīgu un efektīvu konkurenci, kā arī tās ilgtermiņa attīstību un investīcijas, tādējādi palielinot labumu, ko gūst galalietotāji. Galalietotājs saņems maksimālo labumu, ja tam būs izvēle starp vairākiem elektronisko sakaru komersantiem, kuri piedāvā konkurētspējīgu elektronisko sakaru pakalpojuma cenu, augstu pakalpojumu kvalitāti un citus galalietotājam svarīgus pakalpojumu parametrus.