Lai veicinātu elektroenerģijas sistēmas stabilu darbību, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) izstrādājusi Tīkla kodeksa elektroenerģijas nozarē grozījumu projektu un aicina tirgus dalībniekus līdz 2024. gada 10. janvārim iesaistīties publiskajā konsultācijā.
Priekšlikumus un komentārus par Grozījumu projektu SPRK aicina iesniegt rakstveidā, nosūtot uz adresi Ūnijas iela 45, Rīga, LV-1039, vai uz elektroniskā pasta adresi [email protected] līdz 2024.gada 10.janvārim.
Grozījumu projekts izstrādāts pēc akciju sabiedrības “Augstsprieguma tīkls” iniciatīvas, kas iesniedza SPRK apstiprināšanai sagatavotus priekšlikumus, ar kuriem tiek precizētas un papildinātas Tīkla kodeksā noteiktās prasības attiecībā uz balansēšanas pakalpojuma saņēmēja līgumsaistību izpildes nodrošinājumu.
Grozījumu projekts izstrādāts, ņemot vērā nepieciešamību pilnveidot regulējumu attiecībā uz balansēšanas pakalpojuma saņēmēja līgumsaistību izpildes nodrošināšanu un vajadzību panākt rūpīgāku nepieciešamās elektroenerģijas plānošanu. Plānots, ka grozījumi stāsies spēkā 2024.gada 1.augustā.
Tīkla kodekss noteic, ka līgumsaistību izpildes nodrošinājuma apmēru, ko pārvades sistēmas operators ir tiesīgs pieprasīt balansēšanas pakalpojuma saņēmējiem, nosaka pārvades sistēmas operators saskaņā ar saistību izpildes nodrošinājuma noteikšanas kārtību, kuru pārvades sistēmas operators publicē savā tīmekļvietnē. Saistību izpildes nodrošinājuma apmērs nav mazāks par 31 000 eiro.
Brīžos, kad balansēšanas pakalpojuma saņēmēja tirgū iepirktās elektroenerģijas daudzums nenosedz visu tā patēriņu, pārvades sistēmas operators pārdod tam trūkstošo elektroenerģiju, bet brīžos, kad balansēšanas pakalpojuma saņēmēja tirgū iepirktās elektroenerģijas daudzums ir lielāks par tā patēriņu, pārvades sistēmas operators atpērk no tā pāri palikušo elektroenerģiju.
Balansēšanas pakalpojuma saņēmējam ir jānorēķinās ar pārvades sistēmas operatoru līdz nākamā mēneša beigām par iepriekšējā kalendārajā mēnesī saņemtajiem balansēšanas pakalpojumiem. Grozījumu mērķis ir nodrošināt, ka balansēšanas pakalpojuma saņēmēja finanšu nodrošinājums ir atbilstošs balansēšanas pakalpojuma saņēmēja finanšu saistību apmēram pret pārvades sistēmas operatoru neatkarīgi no nebalansa virziena.
Grozījumu projekts, tāpat kā līdz šim, paredz, ka saistību izpildes nodrošinājuma apmērs nav mazāks par 31 000 eiro. Vienlaikus grozījumu projekts paredz, ka pārvades sistēmas operators nosaka saistību izpildes nodrošinājuma apmēru divkāršā apjomā no lielākajām neto saistībām mēneša ietvaros pēdējo sešu mēnešu laikā vai mazākā laika periodā, ja balansēšanas pakalpojums tiek sniegts mazāku laika periodu. Proti, nosakot saistību izpildes nodrošinājuma apmēru, pārvades sistēmas operators vērtē, vai norādītajā periodā lielākas ir balansēšanas pakalpojuma saņēmēja neto saistības pret pārvades sistēmas operatoru vai pārvades sistēmas operatora neto saistības pret balansēšanas pakalpojuma saņēmēju. Šādi grozījumi nepieciešami, lai balansēšanas pakalpojuma saņēmējs rūpīgāk plānotu savus elektroenerģijas patēriņa un ražošanas grafikus, pievēršot uzmanību arī tiem periodiem, kad tiek saražots vairāk, nekā plānots, vai patērēts mazāk, nekā plānots.
Plašāk ar iecerēto grozījumu izklāstu iespējams iepazīties SPRK tīmekļvietnē sadaļā “Publiskās konsultācijas” publicētajā konsultāciju dokumentā par grozījumiem.
Priekšlikumus un komentārus par Grozījumu projektu SPRK aicina iesniegt rakstveidā, nosūtot uz adresi Ūnijas iela 45, Rīga, LV-1039, vai uz elektroniskā pasta adresi [email protected] līdz 2024.gada 10.janvārim.
Tīkla kodekss elektroenerģijas nozarē apstiprināts 2013.gadā un noteic elektroenerģijas sistēmas operatoru un elektroenerģijas tirgus dalībnieku tiesības un pienākumus, vadot un lietojot elektroenerģijas sistēmu. Tīkla kodeksu izstrādā pārvades sistēmas operators, un apstiprina SPRK. Tīkla kodeksā noteikto procedūru izpildi nodrošina pārvades sistēmas operators. SPRK var uzdot pārvades sistēmas operatoram izstrādāt grozījumus Tīkla kodeksā un noteikt termiņu šo grozījumu izstrādei un iesniegšanai SPRK.
Pirms SPRK kompetencē esošu normatīvo aktu izdošanas, kā arī par tiem SPRK kompetencē esošajiem jautājumiem, par kuriem nepieciešams izzināt attiecīgās regulējamās nozares tirgus dalībnieku viedokli, SPRK veic publiskās konsultācijas. To ietvaros SPRK savā tīmekļvietnē publisko sagatavoto konsultāciju dokumentu un aicina tirgus dalībniekus, kā arī interesentus iesniegt komentārus un priekšlikumus.