SPRK: Strauji pieaudzis mobilā interneta patēriņš Latvijā; sarunas kļuvušas ilgākas

Print
Elektroniskie sakari

Pērn Latvijā mobilā interneta lietotājs patērējis vidēji 30 GB mēnesī, kas ir par 29% vairāk nekā 2020.gadā, norunājis vidēji 4h 15 min un nosūtījis 37 īsziņas, liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) apkopotie dati par elektronisko sakaru komersantu rādītājiem 2021.gadā. SPRK skaidro, kas mainījies elektronisko sakaru nozarē pērn.

“Atskatoties uz telekomunikācijas nozares attīstību pērn, joprojām būtisku ietekmi uz nozares pārmaiņām atstāja Covid-19 apstākļi, kas veicināja interneta pakalpojuma izmantošanu attālināto mācību un darbu veikšanai. Būtiski pieaudzis tieši mobilā interneta patēriņš Latvijā. Tikmēr fiksēta tīkla pakalpojumi – balss un internets –, salīdzinot ar mobilā tīklā esošajiem pakalpojumiem, ieņem mazāku lomu pakalpojumu tirgū. Tomēr pozitīvi, ka fiksētā interneta lietotājiem tiek nodrošināti arvien lielāki pieslēguma ātrumi,” stāsta SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš.

Kopējie telekomunikāciju operatoru ieņēmumi veido 535 milj. eiro
Elektronisko sakaru operatoru skaits Latvijā turpina samazināties, īpaši to pakalpojumu sniedzēju skaits, kuri sniedz balss telefonijas un televīzijas pakalpojumus. Tomēr neskatoties uz esošo tirgus situāciju, kopējie 238 operatoru sniegto pakalpojumu ieņēmumi pērn pieauga par 2,6%, sasniedzot 535 milj. eiro. Lielākie operatori – SIA “Latvijas Mobilais Telefons”, SIA “Tele2”, SIA “Bite Latvija” un SIA “Tet” – veido 82% lielu tirgus daļu.

Pieaug ieņēmumi par mobilā tīkla pakalpojumu sniegšanu
Visstraujāk – 11% apmērā – ieņēmumi pērn pieauga par mobilā interneta pakalpojuma sniegšanu, kamēr ieņēmumi par balss pakalpojumu sniegšanu mobilā tīklā samazinājās par 7%. Savukārt ieņēmumi par fiksētā interneta pakalpojuma nodrošināšanu samazinājušies par 2,4%.

Lietotāji arvien vairāk izvēlas mobilo internetu
SPRK apkopotie dati liecina, ka 2,7 milj. lietotāju Latvijā pērn izmantojuši tieši mobilo internetu, kamēr fiksētā interneta lietotāju skaits nedaudz samazinājies (par 0,2%). Lietotāju vidū īpaši ir pieaugusi interese (par 19,2%) izmantot mobilo internetu savā datorā vai planšetē. Vienlaikus joprojām SIA “Latvijas Mobilais Telefons” ieņem līdera pozīcijas, nodrošinot 43,4% no kopējā mobilo pieslēgumu skaita Latvijā, kam seko SIA “Tele2” ar 33,2% pieslēgumiem un SIA “Bite Latvija” – 23,4%.

Pērn mobilā interneta lietotājs patērējis vidēji 30GB mēnesī – par 29% vairāk nekā 2020.gadā
Interneta apjoms, kas patērēts, lietojot mobilo internetu datorā, turpina pieaugt –2021.gadā vidējais interneta patēriņš mēnesī sasniedza 57 GB uz vienu pieslēgumu. Savukārt vidējais mobilā interneta apjoms, ko lietotājs patērējis savā telefonā, bija 18 GB mēnesī uz vienu pieslēgumu.

Lietotājs mobilā tīklā vidēji mēnesī norunājis 4h 15min un nosūtījis 37 īsziņas
Pagājušajā gadā lietotāji arvien vairāk sazinājās, izmantojot mobilā tīklu – zvanu minūšu skaits palielinājies par 4,3%. Novērots, ka lietotāji pērn aktīvāk veikuši tieši iekšzemes zvanus – minūšu skaits palielinājies par 4,8%. Turpretī zvani uz ārzemēm bijuši retāk – starptautisko izsaukumu minūšu skaits samazinājies par 13,6%.

Īsziņu skaits turpina samazināties (par 18,6%), jo lietotāji aizvien vairāk izmanto citus saziņas veidus, piemēram, WhatsApp, Telegram, Skype, Zoom u.c. iecienītākās saziņas vietnes.

SIA “Tet” saglabā līdera pozīciju fiksētā tīkla pakalpojumu segmentā
Balss telefonijas pakalpojumu fiksētajā tīklā Latvijā sniedz 46 komersanti. Stabils līderis tirgū ir SIA “Tet”, kas balss telefonijas pakalpojumu nodrošina 41% lietotāju, kamēr SIA “Latvijas Mobilais Telefons” 22% lietotāju, bet SIA “Baltcom” – 3%. Savukārt interneta pakalpojumu SIA “Tet” nodrošina 53% lietotāju no kopējā fiksētā interneta pakalpojuma pieslēgumu skaita, SIA “Baltcom” un SIA “Balticom” kopā nodrošina 31%, bet 16% – pārējie komersanti.

Fiksētā tīklā lietotāji runā mazāk nekā mobilā tīklā
Lietotāji fiksētā tīklā arvien mazāk veikuši zvanus – rezultātā kopējais iekšzemes izsaukumu minūšu skaits samazinājies par 8%. Tomēr ar pieaugušu tendenci – par 4,6% palielinājās izsaukumu skaits fiksētajā tīklā, zvanot uz ārzemēm. Piemēram, viens lietotājs vidēji 2021.gadā fiksētajā tīklā mēnesī norunājis 1h un 1 min, kas ir aptuveni četras reizes īsāks sarunas laiku kā mobilajos tīklos.

Fiksētā interneta lietotājiem pieejami lielāki interneta pieslēguma ātrumi
Fiksētā interneta lietotājiem tiek nodrošināts arvien augstāks kvalitātes pakalpojums – pērn par 27% palielinājies to interneta pieslēgumu skaits, kam nodrošināts pieslēguma ātrums virs 400 Mbiti/s. Šajā interneta ātruma grupā pērn ir uzrādīti vislabākie rādītāji.

Lietotāji vairāk izvēlas skatīties televīziju internetā
Pērn par 38% pieaudzis to lietotāju skaits, kuri izvēlas skatīties televīziju, izmantojot televīzijas programmu izplatīšanas platformas – Go3, Shortcut u.c. Attiecīgi, lietotāju skaits, kas izmanto kabeļtelevīziju, samazinājies par 8%, kamēr interaktīvā IP televīzijas lietotāju skaits sarucis par 4%.

Plašāk ar SPRK apkopotajiem datiem aicinām iepazīties interaktīvajā infografikā. Vienokopus pieejami arī dati par elektronisko sakaru pakalpojumu rādītājiem 2018.–2021.gadā. Tos iespējams atrast SPRK tīmekļvietnes sadaļā “Nozares rādītāji”.